portál uživatelů
softwarů Autodesk

Křivky ve SketchBook Designer

Strojírenství

Vytvoření křivky Křivku vytvoříme dvěma základními způsoby (Obr. 1). Volným kreslením tahů (Curve stroke mode) nebo určením kontrolních bodů (Curve point mode), kterými bude křivka procházet. Následná…

Křivky ve SketchBook Designer

Vytvoření křivky

Křivku vytvoříme dvěma základními způsoby (Obr. 1). Volným kreslením tahů (Curve stroke mode) nebo určením kontrolních bodů (Curve point mode), kterými bude křivka procházet. Následná úprava obou křivek je stejná, nezáleží na způsobu jejího vytvoření.

 Obr. 1 – Funkce pro vytváření křivek

 

Kontrolní body křivek

U nakreslené křivky pomocí tahů je v základním nastavení počet kontrolních bodů 0. Toto nastavení změníme v nastavení kreslícího nástroje položkou Grip. Můžeme nastavit počet kontrolních bodů od 0 po 10. (Obr. 2) Pokud máme zvolenou hodnotu 0, tak ihned po nakreslení nemůžeme křivku editovat. Při hodnotě 1, máme možnost křivku přesouvat po kreslící ploše. Při hodnotách 2-10 měníme tvar křivky. Pokud ve výběru označíme již nakreslenou křivku, která měla počet kontrolních bodů 0 nebo 1, tak se automaticky vytvoří dva krajní body na křivce.

U křivky zadávané pomocí kontrolních bodů nezáleží na nastavení položky Grip, ale pouze na tom kolik sami bodů určíme.

Obr. 2 – Tři totožné křivky s nastavením jiného počtu kontrolních bodů 

 

Vložení kontrolního bodu křivky

Jak již bylo napsáno, tak následná úprava funguje u obou křivek stejně.

Kontrolní body na křivku vkládáme po jejím označení výběrovou šipkou. Počet bodů měníme dvěma způsoby. V prvním případě měníme nastavení položky Grip a body se vždy přidávají rovnoměrně po délce křivky. Druhá možnost je manuálně nanášet body na vybrané místo křivky. Přidání bodu provedeme pouze kliknutím na vybrané místo křivky, kde chceme bod, poté co se zobrazí ikona oranžového kolečka se zeleným plus. Křížkem bod zrušíme.

 

Možnosti výběru křivek

Máme možnost tří způsobů výběrů křivek. Výběr celé křivky, uzavřené části a koncové části křivky. (Obr. 3) Při označení části křivky je považován výběr za novou křivku, která nemá návaznost na její zbylé části. (Obr. 4) Poslední dva způsoby označení křivek jsou vhodné pro ořezávání nepotřebných částí nákresu.

 

 Obr. 3 – Výběr omezeného segmentu křivky

Obr. 4 – Editace vybrané části křivky jako nového prvku 

 

Následná úprava křivek pomocí funkcí

Combine curves

V případě, že vytváříme křivku složitějších tvarů, tak můžeme její nákres provést více jednoduššími křivkami, které následně spojíme funkcí Combine curves v jednu křivku. (Obr. 5)

  

Obr. 5 – Příkaz Combine curves, pomocí kterého uděláme zaoblení propojením dvou kolmých čar

 

Restroke curve

Je příkaz pro editaci tvaru křivky. Jako první vybereme křivku, kterou budeme editovat. Poté nákresem podél křivky měníme její tvar.

 

 Obr. 6 – Změna ukončení lineární přímky pomocí funkce Restroke curve

 

Smooth curve

Pomocí této funkce editujeme zvolenou část křivky. Část křivky určíme dvěma body a poté SketchBook vytvoří uprostřed výběru bod třetí, pomocí kterého měníme tvar křivky. (Obr. 7)

 

Obr. 7 – Červená barva označuje původní část křivky, zelená určuje tvar křivky po dokončení úprav

 

Straighten curve

Příkaz funguje na stejném principu jako předchozí Smooth curve, ale zvolenou oblast proloží lineární křivkou a také na ní uprostřed najdeme bod pro editaci tvaru. (Obr. 8)

 

 Obr. 8 – Proložení zvolené části lineární křivkou s pomocí funkce Straighten curve 

 

Shift curve

Vybereme koncový bod křivky nebo bod na křivce. Zobrazí se body pro editaci křivky a také krátké úsečky, pomocí kterých určujeme oblast, kde se bude křivka deformovat. Při přesunu editačních bodů měníme tvar křivky, ale snažíme se, aby zůstal co nejbližší tvaru původní křivky. (Obr. 9)

 

Obr. 9 – editace křivky pomocí funkce Shift curve

 

Duplicate curve

Vytvoření kopie křivky nebo více označených křivek. (Obr. 10)

 Obr. 10 – Zkopírování výběru křivek auta