portál uživatelů
softwarů Autodesk

Základy animace v 3ds Max Design, 4. díl

Strojírenství

Článek je věnován poměrně často řešené problematice v oblasti animace. Pro ukázku zvolíme kulisu automobilu, který se bude pohybovat po určité dráze. Pro řešení tohoto problému má 3ds Max Design někol…

Základy animace v 3ds Max Design, 4. díl

Článek je věnován poměrně často řešené problematice v oblasti animace. Pro ukázku zvolíme kulisu automobilu, který se bude pohybovat po určité dráze. Pro řešení tohoto problému má 3ds Max Design několik užitečných nástrojů a postupů.

 

Vytvoření kvádru reprezentujícího kulisu vozidla

V první řadě vytvoříme kulisu automobilu, který se bude pohybovat. Pro zrychlení práce nahradíme vůz kvádrem, který je postupně přetvarován do podoby kulisy. Postup vychází z modifikace optimalizované sítě modelu.

 

Nastavení rozložení segmentů kvádru pro jeho zpracování

3ds Max Design umožňuje připravit výchozí tvar modelu z hlediska počtu ploch velmi efektivně. Segmenty ploch je možné přidávat v libovolném směru vytvářeného modelu kvádru, což má pozitivní vliv na výkon systému u složitějších animací.

Vytvořené segmenty ploch

Pomocí modifikace Edit Mesh upravíme kvádr do požadovaného tvaru aplikací příkazu posun, měřítko a vysunutí na úrovni hraničních bodů ploch a segmentů ploch. Tyto operace lze využít násobně a vysledovat jejich historii.

 

Modifikace polygonálních segmentů pomocí vrcholů

Problém animace pohybu automobilu je snadný pouze v lineárním směru. V případě, že potřebujeme automobilem zatáčet a pohybovat s ním po dráze tak, aby bylo vždy čelo vozu čelně ke směru jízdy, je tato úloha již obtížnější.

 

Trajektorie pohybu vzniklá klasickým přesunem s využitím Autokey

První možností řešení tohoto problému je aplikace utility Follow dostupného v nabídce 3ds Max Design. Nástroj provádí dodatečnou modifikaci vytvořené animace například pomocí systému Auto Key. Vkládá do animace další klíče, které automaticky natáčí automobil v požadovaném směru.

 

Optimalizace dráhy pomocí utility Follow

Klíčová místa pohybu jsou definována pouhým přesunem do požadovaných pozičních bodů. 3ds Max Design dále optimalizuje pohyb zcela automaticky na základě vstupních bodů. V řadě případů vystačíme s default nastavením.

 

Aplikace následování dráhy pohybu

Velmi universálním postupem je řízení pohybů objektu pomocí trajektorie. Tato metoda patří v 3ds Max Design k jedné z velmi univerzálních a lze ji aplikovat v celé řadě úloh. Trajektorií může být 2D nebo 3D křivka. Navíc modifikace dráhy pohybu je s řídící trajektorií asociativní a lze ji libovolně upravit.

 

Vytvoření 2D kružnice jako trajektorie Path

Pro naši úlohu zvolíme jednoduchý ilustrační příklad, kdy se automobil bude pohybovat na po kružnici. V prvním kroku je nutné ve scéně vytvořit požadovaný objekt pomocí nástrojů pro kreslení objektů.

 

Modifikace pozice pomocí trajektorie

V novějších verzích 3ds Max Design jsou nástroje pro řízení pozice objektu soustředěny v sekci Position Controller. V našem případě bude vytvořená animace plně řízená kružnicí na úrovni pozice objektu v ose x a y. Pohyb v ose z je samozřejmě možný také v případě 3D křivky trajektorie.

 

Definice trajektorie objektu, který se bude pohybovat

Po přiřazení trajektorie objektu je možné v rozsahu zvolené animace přehrát výsledek. Jistě s ním nebudeme spokojeni, protože se automobil nepohybuje v daném směru a nenásleduje směr trajektorie kolmo čelem.

 

Finální pohyb po trajektorii bez následování

Pro tyto potřeby je v dialogu integrována volba následování Follow. Tato volba již zaručí správný efekt následování dráhy pojezdu vozu.

 

Zatržením políčka Follow dosáhneme správného sledování dráhy objektem

Pokud automobil po dráze jede „zpátečkou“ je možné dráhu pomocí Flip otočit. Poloha vozu se otočí o 180 stupňů v daném směru pohybu a smyslu přírůstku čísla snímku animace.

 

Úprava směru orientace modelu vůči trajektorii pomocí Flip