Negativ objektu v Inventoru – jak na rychlé vytvoření formy!
Pokud chceme v rychlosti vymodelovat negativ tělesa či dutinu v jeho tvaru, máme v Inventoru k dispozici tři základní cesty. Využít komplexního prostředí Toolingu a vytvořit kompletní formu, použít od…
Pokud chceme v rychlosti vymodelovat negativ tělesa či dutinu v jeho tvaru, máme v Inventoru k dispozici tři základní cesty. Využít komplexního prostředí Toolingu a vytvořit kompletní formu, použít odvozenou komponentu či využít operace s tělesy (obecně označované jako booleanské).
Poslední zmíněná je pravděpodobně nejrychlejší a nejjednodušší a proto ji zde popíši.
Výchozím stavem je tedy jedna komponenta, kterou chceme „obtisknout“ do formy (obr. 1)
Obr. 1 – výchozí komponenta
Do „dělící roviny“ nyní nakreslíme obdélník (obr. 2), ze kterého v následujícím kroku vysuneme tvar formy.
Obr. 2 – počátek formy – obdélník v dělící rovině
Následovně tento obdélník vysuneme na nezbytnou výšku pro překrytí tělesa. V nastavení vysunutí je důležitá položka Nové těleso (Obr. 3).
Obr. 3 – vytvoření nového tělesa formy
Ve stromu prohlížeče by se nyní měla objevit dvě tělesa (Obr. 4).
Obr. 4 – kontrola (zde musí být dvě tělesa)
Dalším krokem je odečtení těchto dvou těles od sebe.
Panel nástrojů -> 3D model -> Upravit -> Kombinovat (Obr. 5).
Obr. 5 – umístění příkazu Kombinovat
V dialogovém okně vybereme tělesa. První (základní) je těleso formy a druhé (nástroj) je těleso výchozího modelu. Dále vybereme možnost rozdílu ze tří možností v pravé straně okna. (Obr. 6).
Obr. 6 – kombinace těles
Pokud vybereme i položku „ponechat těleso nástroje“, tak zůstanou v modelu dvě tělesa a těleso nástroje se po dokončení operace zneviditelní. Ve stromu (dle obr. 4) jej lze zapnout.
Obr. 7 – hotová forma
Touto operací jsme tedy úspěšně vytvořili formu (obr. 7). Pokud se chceme zbavit případných přebytků na místech původních otvorů, můžeme například využít příkaz posun plochy.
Obr. 8 – zahlazení vnitřních nerovností formy – posun plochy
Prezentace
Pro případnou prezentaci či působivý obrázek můžeme zobrazit původní těleso nad nově vytvořenou formu tak, jak je zobrazeno v ikoně tohoto článku.
Zaprvé si zapneme viditelnost skrytého tělesa (pokud jsme vybrali položku ponechat těleso nástroje – obr. 6) ve stromu prohlížeče (obr. 9).
Obr. 9 – zobrazení skrytého tělesa nástroje
Jako druhý krok vybereme nástroj posun tělesa (Panel nástrojů -> 3D model -> Upravit -> Posunout tělesa) a posuneme některé těleso od druhého. V rámci zachování historie se tvar dutiny nezmění .
Obr. 10 – posun tělesa
Výslednou formu již můžeme pomocí vlastností prvků či ploch obarvit dle libosti (obr. 11).
Obr. 11 – výsledná forma s „naaranžovaným“ zdrojovým tělesem.