portál uživatelů
softwarů Autodesk

Negativ objektu v Inventoru – jak na rychlé vytvoření formy!

Strojírenství

Pokud chceme v rychlosti vymodelovat negativ tělesa či dutinu v jeho tvaru, máme v Inventoru k dispozici tři základní cesty. Využít komplexního prostředí Toolingu a vytvořit kompletní formu, použít od…

Negativ objektu v Inventoru – jak na rychlé vytvoření formy!

Pokud chceme v rychlosti vymodelovat negativ tělesa či dutinu v jeho tvaru, máme v Inventoru k dispozici tři základní cesty. Využít komplexního prostředí Toolingu a vytvořit kompletní formu, použít odvozenou komponentu či využít operace s tělesy (obecně označované jako booleanské).

Poslední zmíněná je pravděpodobně nejrychlejší a nejjednodušší a proto ji zde popíši.
Výchozím stavem je tedy jedna komponenta, kterou chceme „obtisknout“ do formy (obr. 1)


Obr. 1 – výchozí komponenta

Do „dělící roviny“ nyní nakreslíme obdélník (obr. 2), ze kterého v následujícím kroku vysuneme tvar formy.

02
Obr. 2 – počátek formy – obdélník v dělící rovině

Následovně tento obdélník vysuneme na nezbytnou výšku pro překrytí tělesa. V nastavení vysunutí je důležitá položka Nové těleso (Obr. 3).

03

Obr. 3 – vytvoření nového tělesa formy

Ve stromu prohlížeče by se nyní měla objevit dvě tělesa (Obr. 4).

04
Obr. 4 – kontrola (zde musí být dvě tělesa)

Dalším krokem je odečtení těchto dvou těles od sebe.
Panel nástrojů -> 3D model -> Upravit -> Kombinovat (Obr. 5).

05
Obr. 5 – umístění příkazu Kombinovat

V dialogovém okně vybereme tělesa. První (základní) je těleso formy a druhé (nástroj) je těleso výchozího modelu. Dále vybereme možnost rozdílu ze tří možností v pravé straně okna. (Obr. 6).

06
Obr. 6 – kombinace těles

Pokud vybereme i položku „ponechat těleso nástroje“, tak zůstanou v modelu dvě tělesa a těleso nástroje se po dokončení operace zneviditelní. Ve stromu (dle obr. 4) jej lze zapnout.

07
Obr. 7 – hotová forma

Touto operací jsme tedy úspěšně vytvořili formu (obr. 7). Pokud se chceme zbavit případných přebytků na místech původních otvorů, můžeme například využít příkaz posun plochy.

08
Obr. 8 – zahlazení vnitřních nerovností formy – posun plochy

Prezentace

Pro případnou prezentaci či působivý obrázek můžeme zobrazit původní těleso nad nově vytvořenou formu tak, jak je zobrazeno v ikoně tohoto článku.
Zaprvé si zapneme viditelnost skrytého tělesa (pokud jsme vybrali položku ponechat těleso nástroje – obr. 6) ve stromu prohlížeče (obr. 9).


Obr. 9 – zobrazení skrytého tělesa nástroje

Jako druhý krok vybereme nástroj posun tělesa (Panel nástrojů -> 3D model -> Upravit -> Posunout tělesa) a posuneme některé těleso od druhého. V rámci zachování historie se tvar dutiny nezmění .


Obr. 10 – posun tělesa

Výslednou formu již můžeme pomocí vlastností prvků či ploch obarvit dle libosti (obr. 11).


Obr. 11 – výsledná forma s „naaranžovaným“ zdrojovým tělesem.