portál uživatelů
softwarů Autodesk

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2014 část 13.

Strojírenství

V dnešním článku věnovanému vizualizaci v Autodesk Showcase navážeme na témata již probraná a budeme pokračovat v modifikaci stavby rodinného domu z minulého dílu. Popíšeme si tvorbu uživatelské střec…

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2014 část 13.

V dnešním článku věnovanému vizualizaci v Autodesk Showcase navážeme na témata již probraná a budeme pokračovat v modifikaci stavby rodinného domu z minulého dílu. Popíšeme si tvorbu uživatelské střechy vytvořené z katalogového listu nabídky střešních krytin.  

Dům s terasou z minulého dílu

Autodesk Showcase má pro tyto účely řadu zajímavých funkcí, kterými lze daný problém efektně a především rychle řešit. V následujícím článku si popíšeme jednotlivé stěžejní kroky.  

Základem je kvalitní vzorek krytiny

Základem úspěšné vizualizace střechy je přirozeně kvalitně připravená textura střešní krytiny. Můžeme si ji vyfotografovat na dostatečném slunci u obchodníka, nebo využít katalogu. To ovšem není vždy ideální, protože jsou vzorky často foceny pod úhlem a ne ortogonálně ve směru normály. Pak nezbývá nic jiného než vzít Gimp nebo jiný editor a texturu upravit.  

Připravený vzorek textury střešní krytiny

Před přiřazením povrchu je nutné model modifikovat. Již tradičně oddělíme jednotlivé plochy střechy na segmenty povrchů. Tím sice model uděláme složitějším, ale nebudeme muset složitou cestou optimalizovat mapování povrchu z hlediska orientace a natočení textury.  

Separace povrchové plochy

Finální podoba separace části střechy

Na separovanou střechu nyní připravíme polotovar materiálu. Autodesk Showcase ve vyšších verzích obsahuje poměrně slušné zázemí materiálů pro architekturu. Pokusíme se proto vyhledat obdobný materiál, který následně pouze modifikujeme. Vyhneme se tak hromadě slepých cestiček v nastavení.  

Reference pro tvorbu materiálu

Autodesk Showcase pracuje ihned s materiálem jako se samostatným objektem, který lze jednoduše modifikovat na úrovni jednotlivého objektu, případně jejich skupin. Tento proces je vázán na materiálový editor.  

Úprava materiálu v prostředí editoru

V prvním kroku tvorby materiálu uložíme připravený vzorek krytiny do složky Autodesk Showcase. Cesta je popsána níže. Důvodem je především snadné dohledání textury při editaci materiálu. Nic samozřejmě nepřekáží tomu načíst tento vzorek z projektové složky.  

Vzorek s cestou k Autodesk Showcase

Autodesk Showcase je poměrně široký systém z hlediska uplatnění grafických formátů a to i s ohledem na rastry. Doporučuji ovšem používat zásadně formáty bez ztrátové komprese, například PNG nebo TIFF s LZW kompresí.

Přiřazení hlavní textury povrchu

V dalším kroku přiřadíme vzorek krytiny na úrovni  hlavní textury, která má pro vzhled materiálu zcela zásadní význam. Krytina nebude ještě v tuto chvíli ideální, ale je nutné modifikovat minimálně souřadnice v relativních osách U a V (starší terminologie z AutoCADu).  

Modifikace nerovností

Dalším krokem je „zprostorovatění“ textury. Tu vysuneme do pomyslné nerovnosti příkazem Bump a provedeme identické mapování relativních U a V souřadnic. Tím sjednotíme dimenzi hran nerovností a velikost vlastní textury.  

Modifikace reflexe

Pro zvýraznění nasvícení střechy za intenzivního slunce můžeme využít modifikaci nesymetrické reflexe. Ta vytvoří na střeše dojem změny intenzivního svitu a jeho šíření v ploše střechy.  Lze tak doladit vliv osvětlení na celý profil střechy.  

Modifikace natočení prostředí a osvětlení

Finální vzhled střechy si můžeme při různých natočeních světla prohlédnout například v nastavení světelných vlastností prostředí.