portál uživatelů
softwarů Autodesk

Stínování ploch ve SketchBook Designer

Strojírenství

Vybarvení nákresu ve SketchBook Designer provedeme v hladinách „Paint“. Hladinu aktivujeme v okně Layers, (Obr. 1) kliknutím levým tlačítkem myši na požadovanou rovinu. Některé možnosti…

Stínování ploch ve SketchBook Designer

Vybarvení nákresu ve SketchBook Designer provedeme v hladinách „Paint“. Hladinu aktivujeme v okně Layers, (Obr. 1) kliknutím levým tlačítkem myši na požadovanou rovinu. Některé možnosti pro vybarvování nabízí v nabídce i vektorové vrstvy, proto se někdy stává, že zapomeneme přepnout hladinu.

 

 Obr. 1 – Hladina Paint a její nabídka funkcí

  

V některých případech potřebujeme vytvořit hladinu, která obsahuje již nakreslené křivky ve vektorové hladině. Delším stiskem levého tlačítka myši na vektorovou hladinu zobrazíme nabídku možností, kde vybereme Duplicate Layer. Tím vytvoříme novou vektorovou hladinu. Tuto hladinu vybereme a v nabídce Layer (Obr. 2) zvolíme možnost Convert to Paint Layer.

  

 Obr. 2 – Změna vektorové hladiny na paint hladinu 

Základní typy výplně

Solid Fill

Jednolité nanesení barvy bez efektů. (Obr. 3) Tato možnost je vhodná pokud chceme stíny dodělávat manuálně pomocí dalších funkcí. V nastavení funkce určujeme toleranci. Ta nám pomůže, pokud nemám dokonale uzavřenou plochu. I přes malé nedokonalosti chceme, aby tuto plochu SketchBook bral jako uzavřenou. Podle hodnoty tohoto nastavení, bude vypočítávat, jak velká může být nepřesnost v náčrtu. Tuto možnost máme iu dalších možností výplně.

  

Obr. 3 – Jednoduchá výplň

Linear fill

Funkce pro vybarvení prostoru, kdy v základním nastavení určujeme tři barvy, které jsou nanášeny s lineárním přechodem vedle sebe. (Obr. 4) Polohu prolnutí dvou barev změníme posouváním bodů, které určují barvy výplně. Tvar změníme přidáním bodů a jejich umístění. Bod přidáme kliknutím myší na čtverec ohraničující výplň. S tímto bodem potom volně hýbeme a měníme tvar přechodu barvy. Počet barev můžeme přidávat tím, že klikneme myší na volné místo na spojnici středů stran čtverců a body ubereme křížkem, který je vedle bodu.

  

 Obr. 4 – Nanesení trojbarevné lineární výplně 

Radial fill

Radial fill nabízí možnost výplně kruhové. (Obr. 5) Nastavování funkce je totožné jako v předchozím případě u Linear fill. Máme na výběr z dvou a více barev, deformace základního tvaru výplně, …

  

 Obr. 5 – Kruhová výplň s deformací základního tvaru

Texture fill

Výplň pomocí textury, které máme na výběr v dolní části obrazovky. (Obr. 6) Na výběr máme ze dřeva, stavebních materiálů, přírodních motivů, … 

 

 Obr. 6 -Nanesení textury „wood“

Další úpravy nanesených barev

Dodge brush, Burn brush (Obr. 7)

Funkce Dodge brush a Burn brush používáme ke stínování nanesené barvy. Dodge brush zesvětlí vybranou část. Velikost a intenzitu nastavujeme v nabídce nástroje, kterou si otevřeme pomocí možnosti Attribute Editor v hlavní nabídce pod položkou Window, nebo táké pomocí klávesové zkratky SHIFT+F6. Burn brush využije k ztmavení části prvku. Nastavení je stejné jako u předchozí funkce.

  

 Obr. 7 – Nabídka pro zesvětlení a ztmavení vybraných částí nákresu

Blur brush, Sharpen brush

Funkce, které slouží na rozmazání, či zaostření části vykreslení. (Obr. 8) Jako u předchozích funkcí určujeme jejich intenzitu a velikost. Blur brush je funkce pro rozmazání a Sharpen brush pro zaostření.

  

 Obr. 8 – Tlačítka pro rozmazání a zaostření vybraných míst nákresu