Welcome to Navisworks, 2.díl
Po prvním seznámení s aplikací se dnes podíváme na další funkce, jako je procházení modelem, tvorba pohledů a jednoduché animace či řezů. Obrovská síla Navisu je v tom, že velmi snadno do ně…
Po prvním seznámení s aplikací se dnes podíváme na další funkce, jako je procházení modelem, tvorba pohledů a jednoduché animace či řezů. Obrovská síla Navisu je v tom, že velmi snadno do něj načtete libovolná 3D data a dokážete je rychle a efektně prezentovat. Efektní je ovládání modelu, kdy si připadáte jak v nějaké hře.
Pro úkony procházení modelu je zásadní záložka Viewpoint a pak také navigační panel, který najdete ukotven v pravé části okna.
Jelikož každý mód ovládání modelu funguje trochu jinak, velmi doporučuji si několikrát ozkoušet, co který mód dokáže. Protože u některého při otočení kolečka zoomujete a u jiného se posouvá pohled nahoru a dolů a u některého nedělá nicJ . U ovládání používejte myš či šipky na klávesnici. Projdeme li si navigační panel, tak ručičkou posunujete celým modelem, zoom je jasný.
Orbit už je zajímavější, díky němu se můžete otáčet kolem libovolného bodu.
Look Around umožňuje otáčet pohled horizontálně či vertikálně.
A nyní jedna z pro mě nejzajímavějších věci ohledně procházení modelu. Tento mód, ať už Walk (chůze) či Fly (průlet) jsou nástroje určené k pohybu po modelu. Walk nabízí opravdu reálný pohyb po modelu jako byste se procházeli. Fly zase nabízí pohled jako v leteckém simulátoru. Všimněte si, že při průchodu či průletu modelu můžete nastavovat doplňkové záležitosti jako je Collision – při aktivním módu fungujete jako reálný objekt, takže například nemůžete projít skrz stůl, ale musíte ho obejít. Gravity – tato funkce spolupracuje s Collision, kdy nejen, že máte jakoby objem při procházení, ale nyní získáte i tíhu a tedy pohybujete se po podlaží, scházíte schody, apod. Crouch vám umožní kontrolovat to, že určitou výšku můžete podlézt, například stůl. No a na konec Third Person. Pohled jakoby třetí osoby. Po aktivování se zobrazí osoba, se kterou procházíte daný model. Tato postava se shýbá, schází schody a díky tomu prezentování modelu získá velmi reálný náhled.
První na co se zeptáte, jak změnit model postavy? Můžete ho měnit v nastavení Options, v části Viewpoint Defaults a zde položka Settings.
Co je ale nejpřínosnější na těchto zobrazovacích funkcích je to, že se vše dá velmi snadno zaznamenat. Za prvé můžete vytvářet tzv. viewpoint. Určité pohledy, které se uloží do modelu, a vy se snadno můžete mezi nimi přepínat. Například vím, že potřebuji kontrolovat umístění nábytku ve všech patrech. Než pokaždé složitě zoomovat a posouvat se, uložím si všechny potřebná místa pomocí pohledu. A jak na to? V modelu se umístěte do pohledu, který chcete zaznamenat. V záložce Viewpoint, klikněte na možnost Save Viewpoint.
Zobrazí se vám panel Saved viewpoints, kde váš vybraný pohled je uložen, vy si ho můžete pojmenovat. Když na daný pohled kliknete pravým tlačítkem myši, zobrazí se vám další doplňkové funkce. Máte li v seznamu pohledů jich více, stačí dvojklik myší na daný pohled a dojde k přepnutí mezi pohledy.
U ikonky Save viewpoint se nabízí i šipka, která umožní přepnutí do módu nahrávání. Jakmile kliknete na Record, Navis začne zaznamenávat váš veškerý pohyb modelu a uloží ho jako video. Tato funkce je velmi efektní například při prezentaci vašeho modelu investorům, kdy si vše můžete připravit dopředu a jen spustit.
Vytvořené video se opět uloží do panelu Saved Viewpoints a když ho rozbalíte, tak vidíte, že je to defakto x snímků spojených do sebe. Jednotlivé snímky můžete mazat a dále upravovat.
To, že video je spojení jen několika snímků vám umožní super vychytávku. V panelu saved viewpoints klikněte pravým tlačítkem myši a zvolte Add Animation. Tu si pojmenujte.
Nyní označte vaše vytvořené pohledy, pomocí myši a kláves CTRL či SHIFT, držte levé tlačítko myši a pohledy přesuňte do vaší animace. Nyní spusťte takto jednoduše vytvořenou animaci. Navis udělá to, že jednotlivé pohledy plynule propojí. Velmi snadná a efektivní prezentace vašeho modelu. Pohledy samozřejmě můžete zase z videa vyjmout přetáhnutím.
Teď se v krátkosti podíváme na část Render style. Toto nastavení ovlivňuje reálné zobrazení modelu tak, jak ho vidíte v prostředí Navisu. Můžete zde nastavovat zapínaní světel a pak mód zobrazení, kdy na výběr máte z Full Render, Shaded, Wireframe a Hidden Line. Full render zobrazuje model s materiály, texturami a stínováním. Shaded zobrazuje v dané barvě ale bez textur. Wireframe zobrazuje v trojúhelníkové sítí a Hidden Line zobrazuje též síť ale jen vnější čáry.
Nejlépe to vystihuje následující ukázka čtyř obrázků.
Poslední dnešní záležitost je tvorba řezů. Abychom mohli s řezy pracovat, zvolte na záložce Viewpoint ikonku Enable sectioning.
Po kliknutí se zobrazí další panel nástrojů pro práci s řezy.
Na začátku je potřeba určit, zda budete řezat rovinou nebo kvádrem. Rovina je jasná, kvádr je nejlépe pochopitelný z obrázku. Kdy řez je ohraničen na určitou oblast:
Řezy jsou nástrojem, kdy máte možnost vytvořit řez napříč 3D modelem a prohlídnout si ho tak zevnitř. U řezů pomocí rovin máte možnost vytvořit 6 různých řezů libovolnou rovinou.
Pohledy na řezy je samozřejmé možné ukládat a definovat místo řezu můžete jak graficky tak početně.
V příštím díle seriálu se zaměříme na výběry entit, práce s entitatmi, vyhledávání a simulaci.