Welcome to Navisworks, 3.díl
V minulém dílu jsme se věnovali procházení modelu, tvorbě pohledu a řezů a jednoduchých animací. Dnes už se zaměříme více na to, jaké možnosti se nám naskytnou u práce s entitami. Jakmile má…
V minulém dílu jsme se věnovali procházení modelu, tvorbě pohledu a řezů a jednoduchých animací. Dnes už se zaměříme více na to, jaké možnosti se nám naskytnou u práce s entitami.
Jakmile máme načtený model v Navisu, zajímají nás informace o entitě. V našem případě budeme pracovat například s jedním z křesel v přednáškové místnosti. Zvolte Select na záložce Home a označte váš vybraný objekt. Ten se zvýrazní. Pro práci s výběrem, zapněte Selection Tree. Po levé straně okna se zobrazí panel, kde máte možnost dohledat všechny entity v modelu a pracovat s nimi.
Selection Tree slouží jako hierarchický přehled informací o modelu, tak jak byl vytvořen ve zdrojové aplikaci. Můžete ovlivnit to, jak jsou informace zobrazeny a to zvolením nastavení zobrazení. Buď je standardní, který znázorňuje všechny entity ve stromové struktuře podle abecedy. Dále kompaktní Compact, který spojuje stejné entity do jedné skupiny, například všechny křesla v přednáškovém sále. Nastavení Properties je podobné jako Standard s tím, že se zobrazují informace o vlastnostech entit a nakonec Sets. Sets se zobrazuje pouze v případě, pokud je nějaký vytvořen. Tyto sety jsou už činností Navisu, vy například můžete uskupit různé entity k sobě a uložit do jedné skupiny a s ní pak samostatně pracovat. Například okna dám do jedné skupiny, protože vím, že budu měnit jejich materiál. Abych to nemusela dělat u každého okna, uložím si set všech oken. Jakobyste je jednotlivě vybírali s tlačítkem CTRL.
A začneme pracovat s entitou, tedy mým křeslem. Označíme ho a klikneme pravým tlačítkem myši. Zobrazí se nabídka úkonů. Pro nás nejpoužívanější budou možnosti skrýt entitu Hide či skrýt vše kromě vybrané entity Hide unselected. Pokud se vám stane, jako mě, že jste ztraceni v tom, co jste schovali, pak je tu zázračné tlačítko na záložce Home a to Unhide all.
Dále je tu možnost Override Item, která slouží k úpravě zobrazené barvy entity, její průhlednosti a možnost jejího posunu.
Výsledkem může být toto. Alias přebarvené a posunuté opěradlo:
Chcete li vrátit vše do původního stavu, pro to slouží příkaz Reset Item
Další položkou je Units and Tansform. Po tomto výběru se zobrazí okno pro možné definování jednotek při práci a také možnost posunu a otočení objektu číselným zadáním.
Kromě těchto možností, se v pásu karet po vybrání entity zobrazí plovoucí pás a to Item tools.
Díky němu je možné se přiblížit ke zvolenému prvku (ikony Focus on Item či Zoom). Můžete prvek také schovat (Hide). Také měnit barvu a průhlednost.
Pokud zadáte možnost Move, chcete prvek posunout, zobrazí se souřadnicové osy a vy nejprve určíte kliknutím myši, po jaké ose budete prvek posouvat a pak dalším kliknutím myši určíte kam prvek posunout. To samé platí pro otáčení (Rotate) a velikost měřítka prvku (Scale). Platí to, že můžete se přichytávat k hranám a lomovým bodům trojúhelníkového 3D modelu.
Výsledkem může být toto, před a po
Samozřejmě funguje tlačítko zpět, kdy berete zpět jednotlivé kroky a nebo Reset transform, který vrátí prvek do původního stavu.
Nakonec je možné k jednotlivým objektům připojovat odkazy na web přes nástroje Add Link v záložce Item tools.
Vyhledávání
Je jasné, že prvků v Navisu v modelech je velmi mnoho a vyhledávání jednoho daného objektu se může zdát náročné. Ale není tomu tak, jelikož máme k dispozici speciální nástroje pro vyhledávání. Najdete je v záložce Home, část Select & Search.
Vyhledávání je i mocný nástroj pro snadné označení množství prvků a jejich uložení do tzv.setů.
Je zde ikonka Find Items, pokud na ní kliknete, zobrazí se dialogový panel, díky kterému můžete velmi sofistikovaně v modelu hledat. Můžete hledat v celém modelu či jen v daných setech, a můžete vyhledávat s různými parametry zadání. Například moje stavba obsahuje modely několika stovek různých stolů. Definování konkrétního dotazu se odehrává výběrem v levé části panelu Find Items.
Vy můžete zadat vyhledávání, najdi mi stoly pouze skleněné, v jejichž názvu je STUL. Je možné dotaz založit na prvcích, geometrii, materiálů, atd. v části Category.
V části Property definujete přibližující vlastnosti zadané kategorie.
Následuje část Condition, kde využíváte klasické operace rovná se, nerovná, obsahuje, atd.
A nakonec určíte hodnotu pro porovnání Value. Výsledkem je tedy několik podmínek. Podmínky také můžete mezi sebou kombinovat a určit zda platí Nebo či Opak. To se definuje tak, že v prostoru zadávání jednotlivých podmínek kliknete pravým tlačítkem myši.
Nakonec můžete zvolit Find First, Find Next či Find all, které vám najdou postupně zadané prvky. Samozřejmě pokud některý prvek splňuje vámi zadané podmínky.
Dotazy si můžete i ukládat a importovat, kdy zápis dotazu se uloží do XML souboru na zvoleném místě na disku.
Kromě tohoto velmi sofistikovaného a pro někoho možná zbytečně složitého vyhledávání ještě funguje Rychlé vyhledávání. Do řádku zadáte název a systém pak prohledá celý model a hledá prvky, které obsahují vaše zadání ale pouze v názvech prvku či vlastnostech.
Příští díl budeme věnovat tzv. Redline, alias připomínkování a zkusíme si nějakou malou simulaci.