portál uživatelů
softwarů Autodesk

Základy animace v 3ds Max Design, 11. díl

Strojírenství

V dnešním článku, který je věnován práci v 3ds Max Design si ukážeme tvorbu částicových efektů. Jedná se o nástroje, které mohou doplnit scénu o zajímavé vizuální vjemy a přírodní úkazy. Vzhledem k to…

Základy animace v 3ds Max Design, 11. díl

V dnešním článku, který je věnován práci v 3ds Max Design si ukážeme tvorbu částicových efektů. Jedná se o nástroje, které mohou doplnit scénu o zajímavé vizuální vjemy a přírodní úkazy. Vzhledem k tomu, že je zima a venku občas sněží, pokusíme se naši chaloupku zasypat chumelenicí.

 

Stavba z Autodesk Revit v 3ds Max Design

Základem pro vytváření těchto efektů jsou částicové efekty (Particle Systems). Jednotlivé nástroje jsou dostupné v sekci tvorby objektů. Je nutné rozbalit příslušnou nabídku. V částicových efektech najdete mimo jiné také položku Show.

 

Výběr sněžení z částicových efektů

Částicové efekty lze obecně charakterizovat jako částečně uspořádaný nebo neuspořádaný pohyb zvolených objektů. U pohybu lze nastavit celou řadu parametrů a změnit tak dispozici efektu vůči scéně.

 

Modifikace pozice zdroje sněžení

Pro efekt si rozvrhneme tvorbu animace do několika samostatných fází. V prvním kroku je nutné nastavit výchozí parametry zdroje efektu sněžení. Jedná se o plochu určitého rozměru, na které je definována hustota sněžení. Velikost plochy lze řídit buď při její definicí tažením myší, nebo dodatečnou modifikací v dialogovém panelu.

 

Výběr plochy zasněžování

Pokud chceme modifikovat plochu zasněžování, musíme ji nejprve vybrat vhodným způsobem. Osobně se mi nejvíc osvědčil výběr přes jmenný seznam objektů, u kterého je možné jednoduchým nástrojem dohledat přímo název Snow001 a po klepnutí myší zobrazit příslušný objekt pro jeho modifikaci.

Modifikace velikosti sněhových vloček a její hustoty

U sněžení lze modifikovat řadu parametrů určených pro změnu vzhledu zasněžování. Lze například modifikovat velikost vlastní vločky a její hustotu a to jak v prostřední náhledu, tak v prostředí finální vizualizace. Tato procedura usnadňuje poměrně zásadně tvorbu scény s velkým počtem objektů.

 

Modifikace zasněžované plochy

Z hlediska vzhledu vlastních částic sněhových vloček lze modifikovat jejich tvar a velikost. Lze tak vytvořit jak efekt velkých vloček parádní chumelenice, tak déšť se sněhem.

 

Modifikace vzhledu deště se sněhem

Umístění zdroje zasněžování provádíme jednoduchou modifikací pomocí manipulátoru, který slouží k posunu a rotaci definičního objektu. Tento náhled je viditelný na následujícím obrázku.

 

Modifikace pozice efektu

Render animace provádíme nejlépe pouze v náhledu, částicové efekty jsou pro výpočet náročnější díky velkému množství objektů a procedura trvá poměrně dlouho.

 

Finální render animace (velikost vloček je pro názornost výrazně zvětšena)