portál uživatelů
softwarů Autodesk

Welcome to Navisworks, 4.díl

Strojírenství

V minulém díle jsme se zaměřili na práci s výběrem entit, práci s entitami a vyhledávání. Tím jsme si zhruba prošli všechny základní nástroje pro ovládání modelu. Dnes se podíváme na simulace a r…

Welcome to Navisworks, 4.díl

V minulém díle jsme se zaměřili na práci s výběrem entit, práci s entitami a vyhledávání. Tím jsme si zhruba prošli všechny základní nástroje pro ovládání modelu. Dnes se podíváme na simulace a redlining.

Redline

Redline, alias v přímém překladu, červené podtrhávání, znamená, přidávání připomínek ke stávajícímu modelu. Nástrojů redline využijeme v případech, kdy potřebujeme zdůraznit nějaký problém k řešení. Například posunout dveře, atd. Redliny, alias připomínky, lze připojovat pouze k uloženým pohledům (viewpoints) nebo ke kontrole kolizí.

Nástroje pro redline najdete na záložce Review, část Redline.

 

Máte zde několik možností, zleva je možné upravit barvu těchto připomínek a tloušťku čar. Zprava pak máte možnost zvolit, zda budete připomínku zapisovat pomocí Text či zakreslovat pomocí Draw.  

U části Draw můžete kreslit revizní obláček, ale i čáry, elipsy, linie, atd.

Výsledky mohou být například takovéto:

 

Pokud máte již vytvořené připomínky a chcete změnit barvu a tloušťku, tak vězte, že toto nastavení se promítne pouze do nově vytvářených. A nezapomeňte, že jsme si uvedli v předchozích dílech, že výsledky měření lze převést na redline. Redliny jsou dle mého ale spíš takové kresbičky, viditelné jen v daném pohledu, nemůžete je nijak automaticky vyhledat. Obrovská síla je skryta v objektu s názvem tag.

Tagy

Tag alias štítek je nástroj, který dokáže spojit funkce redline, pohledu a komentáře v jednu inteligentní funkci. Štítek můžete přidat k čemukoliv, automaticky se vytvoří pohled, každý štítek obdrží své jedinečné číslo, vy v nich můžete hledat například podle data vytvoření, atd.

Navíc každý štítek má svůj stav, jako nový, aktivní, schválený, vyřešený. V praxi to funguje tak, že já jako koordinátor najdu chybu, přidám štítek s přídomkem nový a pošlu report projekčnímu týmu, tam si to vezme na starosti projektant, změní status štítku na aktivní a řeší ho. Pak problém vyřeší a opět změní status štítku. Vy si nakonec můžete vyjet report stavu všech štítků.

Nástoje pro Tagy najdete také na záložce Review, část Tags. Zde je tlačítko Add Tag, které přidá štítek.

 

Kliknete na prvek, ke kterému chcete přidat štítek a kliknete ještě jednou pro potvrzení vytvoření pohledu. Přidáte komentář a nastavíte status štítku. Uložíte OK.

Následně pak můžete využít nástroj pro vyhledávání komentářů pro naleznutí daných štítků.

 

Či využít funkce pro export reportu, o kterých se budeme bavit v posledním díle seriálu.

Simulace

Tento systém dokáže simulovat stavební harmonogram a logistické procesy na staveništi a to ve 4D, což umožňuje vizuálně zobrazit jednotlivé procesy, tyto procesy analyzovat a odhalit tak případná nechtěná zdržení a problémy v časové postupnosti jednotlivých úkonů. 4D plánování ověří funkčnost stavebních či demoličních harmonogramů spojením geometrických modelů s přesnými termíny. Výhodou je, že dokážete dynamicky propojit Navisworks s externími aplikacemi pro řízení projektů, a nastavit tak skutečný časový harmonogram projektu, případně dokážete vizualizovat všechny odchylky od projekčního plánu.  Dále jsou k dispozici funkce pro animování objektů, což může vylepšit výsledky simulací a vyhledávání kolizí, protože dokážete přenést reálné chování objektů do modelu.

Pojďme si projít úlohy vytvoření harmonogramu a simulace průběhu výstavby domu. Vše řešíme v tzv- TimeLineru, alias časovém plánovači. Ikonku najdete na záložce Home v části Tools.

 

Otevře se ve spodní části panel pro ovládání celé simulace.

Projdeme si ho od konce. V části Simulate můžete spustit přehrání celé simulace i s možností nastavení výchozího datumu.

 

Část Configure je určena k definování procesů, ke kterým v průběhu simulace bude docházet a k nastavení jejich vykreslení. Většinou používáme tři procesy, výstavba nového, demolice a dočasný proces.

 

V části Data sources máte možnost nadefinovat připojení ke zdrojovým datům aplikací třetích stran pro řízení projektů, jako je například Microsoft Project či Primavera. Díky této možnosti propojení nemusíte ručně zadávat data harmonogramu ke každé entitě, ale jen přeberete údaje z těchto externích aplikací.

 

No a nejdůležitější částí je částTasks. Zde se vše odehrává. Tady definujete jednotlivé kroky harmonogramu, určujete jim čas, kdy k nim dochází, jak dlouho trvají a které části modelu patří k tomuto kroku.

 

Chcete li začít, zvolte možnost Add Task. Přidá se nový řádek, který postupně zaplňujte. Nastavíte datum a pak přes další tlačítko Attach připojíte geometrii modelu k danému kroku. Samozřejmě kdybyste toto měli dělat pro každý jeden prvek, tak by to byla práce nekonečná. Proto Navis nabízí chytřejší nástroje jako například Auto-Add Tasks.

Tento nástroj vytvoří seznam všech hlavních entit ve vašem modelu a odstupňuje je po dnech.

A dále pak Auto-Attach Using Rules. Kdy tento nástroj umožní automatické namapování objektů 3D modelu k jednotlivým řádkům vašeho harmonogramu.

 

K tomu dochází podle pravidel, které si můžete definovat. Například máte položku obvodové zdivo. Tak Navis najde všechny entity s názvem obvodové zdivo a automaticky napojí v harmonogramu k bodu výstavby obvodového zdiva a k párování dochází na základě názvu.

 

Na výsledek takové simulace se můžete podívat například zde.

V příštím díle si povíme něco o renderingu a především exportních nástrojích Navisu.