portál uživatelů
softwarů Autodesk

Welcome to Navisworks, 5.díl

Strojírenství

Jakmile máme 3D model načtený do Navisu, můžeme pro jeho lepší prezentaci začít pracovat na tom, jak model vypadá. Definovat materiály, pozadí, světla, atd. Jde nám nejen o reálné zobrazení modelu při…

Welcome to Navisworks, 5.díl

Jakmile máme 3D model načtený do Navisu, můžeme pro jeho lepší prezentaci začít pracovat na tom, jak model vypadá. Definovat materiály, pozadí, světla, atd. Jde nám nejen o reálné zobrazení modelu při jeho procházení, ale můžeme vytvářet i reálné obrázky či animace.

Pro nastavení je potřeba zapnout pracovní okno Presenter. Okno zapneme ikonou z hlavní záložky Home. Zobrazí se pracovní okno, kde určíte, se kterými materiály budeme pracovat, nastavovat osvětlění, pozadí, vkládání dalších objektů, atd.

 

První záložka okna Materials, materiály, obsahuje přehled všech materiálů, které si můžete vytáhnout do pravé části okna a mít tak rychle k dispozici své oblíbené, které pak přiřazujete k 3D geometrii. Samozřejmě si můžete vytvořit i nový materiál či editovat stávající.

Vyberte materiál v pravé části okna, označte, držte myš a přetáhněte vpravo. Můžete na materiál 2x poklikat myší a nabídne se vám okno pro jeho editaci.

 

Abyste materiál přiřadili ručně k objektu, označte daný objekt v modelu výběrem (nebo přes selection sets) a klikněte pravým tlačítkem myši na materiál a zde zvolte možnost Aplly to selected items.

 

Když kliknete pravým tlačítkem myši v prostoru u materiálů, máte možnost si uložit své vlastní palety a načítat je, což šetří čas při častém definování materiálů. Pojďme k oknu Lightning.

Zde máte možnost nastavit množství světelných parametrů, také můžete editovat stávající a vytvářet si vlastní palety oblíbených světel.

Další záložkou je RPC. RPC alias rich photorealistic content, jsou prvky, o které můžete doplnit váš model a jedná se o reálné obrázky aut, stromů, osob, atd. Je možné je různě stahovat z webu.

Funguje to stejně jako u předchozích oken, z levé části vyberete prvky, které chcete vkládat, přetáhnete si je do pravé části. Zde můžete 2x kliknout na prvek a editovat ho. A pokud ho chcete vložit do modelu, stačí na něj kliknout, držet a přetáhnout do modelu, kam ho chcete umístit.  Pokud ho chcete odstranit, klikněte na objekt pravým tlačítkem myši a zvolte Remove.

Poznámka! Možná se vám objekty po vložení nezobrazí. Je možné, že ve vlastnostech prvků není nastavena cesta k danému podkladu. Ta cesta je následující: C:Program FilesAutodeskNavisworks Manage 2014presenterladslayla_datatexturesRPC .

Část Effects, alias efekty, umožňuje definovat pozadí modelu z předdefinovaných obrázků, takže příroda, města, nebe, mraky, atd. Můžete použít či editovat stávající, a nebo si vytvářet vlastní.

Následuje záložka Rendering. Zde definujete, s jakým stylem bude scéna z vašeho modelu rentována a v jaké kvalitě.

Další záložka Texture Space určuje, jak je aplikován materiál na objekt. Pro dosažení reálných výsledků je například dobré zvolit cylindrickou texturu pro potrubí, apod.

No a poslední záložka Rules umožní automatické napárování materiálů k objektům 3D modelu. Když máme velké modely, tak asi nebudeme přidávat každý materiál jednotlivému prvku, ale chceme si tuto práci usnadnit. Funguje to podobně jako u tvorby harmonogramu a přiřazování jednotlivých úkolů.

Jakmile máte scénu připravenou, tak v dolní části okna Presenter je tlačítko Render. To stiskněte a začne se vytvářet pohled na váš model podle definovaného nastavení.

 

Dále je možné výsledek vyexportovat ven a to uložit do obrázku. V záložce Output najdete tři volby, Image, Rendered Image a Animation.

 

Zvolíte li k exportu Rendered Image, uloží se obrázek podle vašeho nastavení, můžete například definovat jeho velikost ale i formát.

Samozřejmě máte možnost exportovat i animaci, a to i tu, kterou jste připravili spojením několika pohledů či případně nahráním vlastního pohybu. A zase máte spoustu voleb pro nastavení, výsledek můžete uložit například do avi, kdy lze i definovat použité kodeky, atd.

 

Určitě jste si ale všimli, že kromě výše popsané části Presenter, je na pásu karet přímo záložka Render. Nástroje ukryté v části Render poskytují funkce pro vytváření reálné prezentace modelu užitím nástrojů, které znáte např. z 3ds Max a dalších Autodesk aplikací.

Exporty

Důležitou součástí každé aplikace jsou nástroje pro exportování dat mimo danou aplikaci a její možnosti sdílení dat s okolím. Pro tyto úkoly je připravena záložka Output. Projdeme si ji postupně.

 

Je zde nástroj v části Publish, NWD. Tato ikona umožní exportovat stávající model jak je do NWD souboru, můžete ho omezit heslem, nastavit aby se připojili všechny textury a vlastnosti načtené z databází, atd. Zde zmíním ještě zajímavou věc a to, že máte možnost přímo z vaší Autodesk aplikace snadno exportovat modely ve formátu NWD. Funguje na to příkaz NWDOUT, který zadáte například v AutoCADu, a dojde k vyexportování souboru. Jediná podmínka pro tuto možnost je, abyste měli na počítači s AutoCADem instalovaný Navisworks (i jako trial verzi) a tato instalace proběhla až po instalaci AutoCADu. Samozřejmě při instalaci povolte, ať se instalují plug-iny pro danou aplikaci.

Dále máte možnost exportovat do 3D DWF a FBX. U exportu do FBX je zase množství nastavení k dispozici.

 

No a na závěr uvedu, že příští poslední díl seriálu se bude věnovat automatickému vyhledávání kolizních míst v modelu a vytváření reportů napříč celým modelem, pro získávání potřebných informací.