portál uživatelů
softwarů Autodesk

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2014 část 19.

Strojírenství

Vysoce lesklé materiály odrážející okolní prostředí jsou nejen v technické prezentaci často využívány. Dnešní díl našeho seriálu věnujeme postupům a nastavením, která zcela zásadně ovlivňují odrážejíc…

Ladíme materiály v Autodesk Showcase 2014 část 19.

Vysoce lesklé materiály odrážející okolní prostředí jsou nejen v technické prezentaci často využívány. Dnešní díl našeho seriálu věnujeme postupům a nastavením, která zcela zásadně ovlivňují odrážející se okolí. Tento proces si předvedeme na ukázce strojní součásti, modelu otočného hrotu do pinoly koníku soustruhu. Procedura je popsána v Autodesk Showcase 2014.

 

Importovaný model bez odlesků prostředí

Základní inicializace odrazů okolních objektů a prostředí je možné řídit jak na úrovni přiřazených materiálů, tak na úrovni referenčního v materiálové knihovně. Autodesk Showcase si tuto funkci zachovává i při těchto nastaveních a je svým způsobem vysoce flexibilní i když v případě rozsáhlejší vizualizace s větším množstvím materiálů je pak nutné využívat filtry pro selekci.

 

Aktivace odlesku prostředí na příkladu lesklého chromu

V následujícím postupu si popíšeme případ, kdy je na povrchu objektu zobrazen odraz okolního prostředí, které je řízeno nastavením scény. Jedná se o typickou úlohu, která se nejvíc blíží reálnému zobrazení objjektů.

 

Vliv interaktivního prostředí na odraz na povrchu modelu

Na výše uvedeném obrázku je zadána situace, kdy se prostředí staré výrobní haly odráží v povrchu lesklého chromu, který je takto standardně definován. Pokud nevyžadujeme speciální modifikace zrcadlení, můžeme pro první pokus tento materiál a jeho vlastnosti ponechat a přistoupíme k úpravám prostředí.

 

Nastavení světelných vlastností prostředí

Odraz na povrchu objektu je závislý v tomto nastavení zcela zásadně na modifikaci HDR snímku světelné mapy. Tento snímek připravíme s vysokým dynamickým kontrastem v některé ze speciálních rastrových aplikací. Editor HDR opravdu v Autodesk Showcase schází. Jak by to bylo jinak snadné načíst tři snímky vyfocené na stativu při různých nastaveních fotoaparátu. Uvidíme časem, třeba i do této oblasti Autodesk sáhne.

 

Modifikace prostředí odrazu

Prostředí světelné mapy je zcela nezávislé na prostředí vizuálním. To znamená, že je možné na odraz v povrchu dosadit libovolný snímek. Na výše uvedeném obrázku je zřejmý vliv této procedury na finální vzhled mapy.

 

Posun stínu a osvětlení

Velmi příjemným nástrojem, který podtrhuje kvalitu vizualizace, je optimalizace jemné hry odrazu a stínů. Ty lze detailně vyladit podle použitého prostředí, osvětlení a pozice světel. Příslušná nastavení jsou k dispozici v identickém dialogu, jak modifikace světelné mapy.

 

Deaktivace vyhlazení stínu

Umístění stínu lze řídit interaktivním posunem pouhým tažením myší. Jedná se o velmi snadnou a efektivní operaci, při které můžeme sjednotit směr osvětlení vizuálního prostředí s pozicí stínu na podlaze továrny bez nutnosti upravovat natočení textur.

 

Selekce objektů pro zastínění

U stínu v prvním kroku nastavíme rozlišení (přesnost výpočtu) stínové mapy. Tato procedura je poměrně náročná na výpočet, proto doporučuji ponechat vyšší hodnoty rozlišení stínové mapy na finální fázi vizualizace. Poměrně radikálně tento parametr prodlužuje především Raytrace výpočet.

 

Rastr pro výpočet stínové mapy

Ve finálním kroku již můžeme pouze upravit světelné podání prostředí vůči objektu. U této operace je nutné ale pracovat s rozumnými hodnotami. Poměrně snadno dochází k „přepálení“ obrazu.

 

Vliv intenzity osvětlení na odraz a stín