Postavíme si dům během chviličky, část 1
Článek bude rozdělen na dvě části. První bude teorie a druhá část už konkrétní příklad, kde si budete moci stáhnout model domečku v rvt a také model z Navisu s již hotovým harmonogramem. V Revitu…
Článek bude rozdělen na dvě části. První bude teorie a druhá část už konkrétní příklad, kde si budete moci stáhnout model domečku v rvt a také model z Navisu s již hotovým harmonogramem.
V Revitu jsme si vymodelovali pro tento tip jednoduchý příklad stavby, obyčejný domeček. Co teď s ním, když ho potřebuji otevřít v Navisworksu? U dřívějších verzí jste museli používat export dat pro Navis (pokud máte starší verzi, musíte Navis instalovat až po instalaci Revitu a neopomenout instalovat i dané plug-iny pro export). Od verze 2014 toto již není nutné, Navis dokáže otevřít přímo RVT soubor. Platí, že verze 2014 dokáže otevřít soubor verze 2014.
Pojďme do Navisu. Po spuštění klikneme na ikonu Append na panelu Home. Append připojuje veškerá data do modelu Navisworksu. Vybereme cestu k vašemu souboru.
Všimněte si, že v souborových formátech jsou uvedeny formáty Revitu.
Otevřeme daný soubor a čekáme na jeho načtení. Dnešní naše úloha zní dům postavit. A to vše dokážeme díky tzv. Timelineru, alias časovém plánovači. Ikonku pro spuštění najdete na záložce Home v části Tools.
Otevře se ve spodní části panel pro ovládání celé simulace. Cílem je, nastavit každému pracovnímu úkonu nějaký čas a tento proces po té vizualizovat.
Pojďme si projít okno TimeLiner, nejdříve obecně a od konce. V části Simulate můžete spustit přehrání celé simulace i s možností nastavení výchozího datumu.
Část Configure je určena k definování procesů, ke kterým v průběhu simulace bude docházet a k nastavení jejich vykreslení. Většinou používáme tři procesy, výstavba nového, demolice a dočasný proces.
V části Data sources máte možnost nadefinovat připojení ke zdrojovým datům aplikací třetích stran pro řízení projektů, jako je například Microsoft Project či Primavera. Díky této možnosti propojení nemusíte ručně zadávat data harmonogramu ke každé entitě, ale jen přeberete údaje z těchto externích aplikací.
No a nejdůležitější částí je část Tasks. Zde se vše odehrává. Tady definujete jednotlivé kroky harmonogramu, určujete jim čas, kdy k nim dochází, jak dlouho trvají a které části modelu patří k tomuto kroku.
Chcete li začít, zvolte možnost Add Task. Přidá se nový řádek, který postupně zaplňujte. Samozřejmě kdybyste toto měli dělat pro každý jeden prvek, tak by to byla práce nekonečná. Proto Navis nabízí chytřejší nástroje jako například Auto-Add Tasks.
Tento nástroj vytvoří seznam všech hlavních entit ve vašem modelu a odstupňuje je po dnech.
A dále pak Auto-Attach Using Rules. Kdy tento nástroj umožní automatické namapování objektů 3D modelu k jednotlivým řádkům vašeho harmonogramu.
K tomu dochází podle pravidel, které si můžete definovat. Například máte položku obvodové zdivo. Tak Navis najde všechny entity s názvem obvodové zdivo a automaticky napojí v harmonogramu k bodu výstavby obvodového zdiva a k párování dochází na základě názvu.
V příštím díle článku budeme pokračovat již našim konkrétním příkladem.