portál uživatelů
softwarů Autodesk

Kontrola kolizí v Revitu a Navisworks, část 2.

Strojírenství

2, Navis. Stejná úloha, do Navisu načtěte oba rvt modely přes možnost Append. 2A.  Pro automatické vyhledávání problémových míst použijeme nástroj Clash Detective, který najdete na záložce Home. …

Kontrola kolizí v Revitu a Navisworks, část 2.

2, Navis.

Stejná úloha, do Navisu načtěte oba rvt modely přes možnost Append.

2A.  Pro automatické vyhledávání problémových míst použijeme nástroj Clash Detective, který najdete na záložce Home.

 

Zobrazí se panel Clash Detective, který má několik částí. V horní části jsou zobrazené jednotlivé testy, které jsou připravené ve vašem modelu, můžete další přídávat přes tlačítko Add Test a spravovat je.

 

Nyní si projdeme spodní část panelu Clash Detective.

První záložka je Rules, pravidla. Zde určujete pravidla, kdy nepočítat s určitými kolizemi, například vynechat specifickou geometrii, apod. Část Select, alias výběr, je tou nejdůležitější částí. Zde definujete ve dvou sloupcích, které dvě geometrie budete kontrolovat.

POZOR! Pokud máte nějakou geometrii modelu skrytou, pak se do Clash Detection nepočítá!

2B. V okně Clash Detective v části Selection A zvolím první model a v Selection B druhý model (případně jen určité prvky, selection sety, atd.).

Teď nás zajímají ikonky pod výběrem. První ikony určují, s jakou geometrií se má u vybraných objektů počítat. Zda se má porovnávat povrch daného objektu, středové křivky či body. Toto nastavení geometrie je rozhodující při volbě objektů pro srovnání.  Čtvrtá ikonka z leva, Self Intersect, umožňuje nastavit, aby se kontrola kolizí prováděla i v rámci jedné geometrie. Zbývající dvě ikonky umožňují vybrat objekty pro kontrolu přímo označováním prvků v modelu za pomoci klikáním myší. Těchto 6 ikonek je aktivních pod oběma sloupci geometrie.

 

No a konečně poslední částí okna je nastavení výběru, část Settings. V řádku Type volíte, jaký typ kolize se má kontrolovat. Existují 4 typy, tedy vidíte, že oproti Revitu máte mnohem širší možnosti. Hard – v tomto případě systém vyhodnotí kolizi pouze v případě skutečného protnutí geometrií. Hard conservative – v tomto případě se jako kolize vyhodnotí i místo, kde nedochází k protnutí trojúhelníků geometrie daného objektu. Clearence, alias okolí, kdy definujete vzdálenost od středové čáry a pak jako kolize je vyhodnoceno i místo, které protíná toto okolí. Duplicates, v tomto případě je jako kolize vyhodnoceno to, že systém najde identické objekty na stejném místě. Vhodné pro odstranění duplicit.

 

Všimněte si položky Tolerance, kde určujete vzdálenost pro kontrolu křížení. Řádek Link vám umožní zapojit do kontroly nastavení z TimeLineru a tedy počítat s harmonogramem výstavby či objektovou animací. No a pak nám tu zbývá nejdůležitější tlačítko Run, pro spuštění testu.

2C. Vybereme tedy dva modely pro kontrolu, nastavíme parametry a spustíme kontrolu tlačítkem Run.  Výsledkem je seznam kolizních míst, mezi jednotlivými kolizemi se můžete přepínat.

 

Výhoda Navisu oproti Revitu je i to, že můžete sledovat, co se s kolizemi děje. Zda je někdo dostal k řešení, kdy je opravil, atd. A každou jednotlivou kolizi můžete i okomentovat a náležitě graficky znázornit.

2D. A navíc Navis umožňuje také jednoduše vyexportovat výsledky vaší kontroly kolizí mimo prostředí Navisu, například do XML souboru či HTML. Můžete si nastavit, co vše má report obsahovat a jaké kolize má zahrnovat.

Report získáte stisknutím tlačítka Write report na záložce Report v Clash Detective.

 

Závěr: Prošli jsme si oba způsoby kontroly kolizí jak v Revitu, tak i v Navisu. Je jasné, že Navis nabízí mnohem širší možnosti kontroly, ať už se to týká možnosti libovolného načtení dat, mnohem sofistikovanějšího nastavování vlastní kontroly, ale i reportování. Ale je to prostě tím, že Navis jako nástroj byl vytvářen a koncipován přesně pro tyto specifické úlohy. Oproti tomu Revit, je 3D architektonický modelář, a i když je samozřejmě vhodné, aby byl schopný kolize objevit, není to jeho priorita.

Srovnání, kdo je lepší, tedy asi není úplně na místě. Ale věřím, že článek poslouží všem skupinám uživatelům a naučí je jak pracovat s kolizemi, případně navede na myšlenku vyzkoušet si tu „druhou“ aplikaci ?