Soutěž o Budoucnost centra Brna vyhráli UNIT architekti
Rada města Brna schválila výsledky otevřené mezinárodní urbanistické soutěže pro nové brněnské nádraží umístěné v lokalitě pod Petrovem. Soutěž byla obeslána 58 návrhy z Brna, Prahy, Evropy, Spojených…
Rada města Brna schválila výsledky otevřené mezinárodní urbanistické soutěže pro nové brněnské nádraží umístěné v lokalitě pod Petrovem. Soutěž byla obeslána 58 návrhy z Brna, Prahy, Evropy, Spojených států i Číny. V ostré mezinárodní konkurenci zvítězil tým UNIT architekti, který pro jižní část centra města nabídl realistický koncept postupného dorůstání s atraktivním centrálním parkem, důrazem na rozmanitost a kvalitu bydlení a respektem k charakteru okolních čtvrtí.
Roger Riewe, předseda poroty a architekt, který přestavěl hlavní nádraží v Innsbrucku či Slezské muzeum v Katovicích, uvádí, že soutěž byla zároveň urbanistická i architektonická, a dodává: „Právě proto byla zajímavá, ale současně i velmi náročná, protože Brno v ní žádalo scénář své budoucnosti. Za posledních několik let se soutěž takového rozsahu a na tak velké území v Evropě nekonala, což potvrzuje její význam v mezinárodním měřítku.“
Všechny odevzdané návrhy z 1. i 2. kola včetně vítězného návrhu byly představeny na vernisáži výstavy v Domě umění města Brna. Výstava potrvá do 24. července 2016. Její součástí bude také řada doprovodných akcí – například 24. května 2016 v 19:00 vernisáž výstavy územních studií pro nové brněnské nádraží v odsunuté poloze, které pro Brno zpracovalo 7 vyzvaných ateliérů nebo 2. června 2016 v 18:00 prezentace všech návrhů oceněných v mezinárodní soutěži Budoucnost centra Brna. Soutěžní návrhy budou rovněž představeny v rámci muzejní noci 21. května 2016, kdy od 18:00 budou každou hodinu až do půlnoci probíhat komentované prohlídky s organizátorem soutěže. Od 9. června vždy od 18:00 budou v Domě umění pořádány diskusní čtvrtky na téma rozvoje centra města.
1. cena (1 800 000 Kč)
UNIT architekti: Filip Tittl, Michal Kohout, David Tichý, Šárka Doležalová, Marie Gelová, Luboš Klabík, Filip Lux, Adéla Medunová, Lukáš Tittl a Jitka Žambochová
2. cena (1 200 000 Kč)
consequence forma: Janica Šipulová, Martin Sládek, Franz Sumnitsch, Irene Djao-Rakitine, Lea Dostálová, Barbora Srpková, Veronika Kotková a Eliška Lichtnerová
3. cena (750 000 Kč)
Atelier M1 architekti: Pavel Joba, Jakub Havlas, Jan Hájek; spolupráce: Jakub Straka, Vojtěch Šaroun, Martin Utíkal, Michal Tichý a Patrik Kotas
Návrh ocenění první cenou „namísto jedné naráz postavené nové čtvrtí přináší dlouhodobé udržitelný scénář postupného rozvoje: nechává okolní čtvrti prorůst do doposud prázdného území“ k tomu porota ve svém hodnocení dodává, že se jedna o návrh, který „vytváří smysluplný systém členění prostoru, kde každá lokalita má svoje přirozené centrum. Přednádražní prostor má přiměřené lidské měřítko a je dobře propojen s nádražím i celým nově se rozvíjejícím území na jihu. Návrh přináší velmi dobré a poučené přemýšlení o potřebách Brna a jednotlivých míst řešeného území s citem pro reálný vznik polyfunkčního, sociálně udržitelného města.“
U návrhu umístěném na druhém místě porota ocenila zejména „jasnou strategii zvyšovaní hustoty okolí tak, aby ústřední park mohl zůstat relativně prázdný“ a „příjemné měřítko městského veřejného prostoru před nádražím.“
U návrhu, který je oceněn třetí cenou porota také ocenila jasnou vizi a pestrost nové čtvrtí a v neposlední řadě „jako velkou přednost projektu porota vnímá koncept opětovného využity historických budov původního nádraží a Malé Ameriky, stejně jako odkrytí arkád viaduktu.“
Do finále, tedy do druhého kola soutěže, postoupily dále tyto ateliéry a týmy:
Erick van Egeraat Beheer / Design Erick van Egeraat /(designed by) Erick van Egeraat / WSP Engineers London: Erick van Egeraat, Willem van Genugten, Zita Balajti, Harry Kurzhals, Juriaan Calis, Pere Maicas, Egle Kalonaityte, Reiner Simons, Viktor Szemes, Csaba Rajnai, Dave Darnell, Andrew Cameron, Enrico Isnenghi, Dan Watson, Sarah Whydle, Catherine Coutts a Rob Kinch
Soutěže se zúčastnilo 58 atelierů většinou z Evropy. Celkem na soutěžních návrzích pracovalo více než 350 urbanistů, architektů, inženýrů a dalších odborníků, kteří v několika měsících odvedli pro město Brno přes 160 000 hodin práce.