portál uživatelů
softwarů Autodesk

3D tisk snižuje náklady a zvyšuje konkurenceschopnost

Strojírenství

V České republice je 3D tisk stále populárnější, a to zejména v automobilovém a leteckém průmyslu. Více než polovina (56 %) výrobních společností již dnes aktivně využívá technologii 3D tisku nebo ji …

3D tisk snižuje náklady a zvyšuje konkurenceschopnost

V České republice je 3D tisk stále populárnější, a to zejména v automobilovém a leteckém průmyslu. Více než polovina (56 %) výrobních společností již dnes aktivně využívá technologii 3D tisku nebo ji v příštích pěti letech plánuje využívat. Firmy chtějí s 3D tiskárnami dosáhnout snížení výrobních nákladů, rychlosti zajištění nízkoobrátkových položek či více přizpůsobit výrobky potřebám zákazníků

Video: Jednou z nejúspěšnějších firem na poli 3D tisku je Prusa 3D

České výrobní společnosti vnímají 3D tisk jako významný faktor přispívající ke konkurenceschopnosti. Snížení výrobních nákladů (49 % respondentů), rychlost zajištění nízkoobrátkových položek (46 %) nebo přizpůsobení výrobků zákaznickým potřebám (38 %) – to vše nejčastěji skloňovali jako hlavní přínos implementace 3D tisku respondenti nového průzkumu „3D tisk v českém výrobním prostředí“, kteří 3D tisk již využívají nebo plánují využívat. Průzkum provedla poradenská společnost EY ve spolupráci s Centrem digitální transformace na Fakultě podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické mezi 71 významnými českými výrobními společnostmi.

České výrobní společnosti se na zavádění technologie 3D tisku výrazně orientují, a to i v globálním srovnání. Aktivně využívá technologii 3D tisku nebo ji v příštích pěti letech plánuje využívat až 56 % respondentů průzkumu. V globálním průzkumu společnosti EY, kterého se zúčastnilo 900 společností, je tento poměr nižší (36 %).

České firmy mají o využití moderních technologií včetně 3D tisku velký zájem. Potenciál 3D tisku vidí zejména v kontextu snižování výrobních nákladů. Zatím ale technologie 3D tisku poměrně opatrně testují a nevyužívají jejich potenciál plně,“ říká Petr Knap, vedoucí partner podnikového poradenství a Digital Champion společnosti EY ve střední a jihovýchodní Evropě a dodává: „Velkou úlohu v rozvoji 3D tisku mají zejména samotní výrobci technologií 3D tisku, kteří se musí oprostit od dosavadních modelů zaměřených na prodej hardware a začít nabízet ucelená řešení a vymýšlet způsob implementace do podnikových procesů.

Využití 3D tisku v ČR: rapidní růst
Technologii 3D tisku aktivně využívají především české společnosti v automobilovém a leteckém průmyslu (75 %). V horizontu příštích pěti let ji plánují ve větší míře zavádět také firmy orientující se na výrobu strojů a zařízení.

Významnými faktory přispívajícími k rozšiřování technologie 3D tisku jsou tlak ze strany konkurence i vliv sesterských a mateřských společností. Čtvrtina subjektů v okolí respondentů již totiž 3D tisk využívá. V případě automobilového průmyslu a letectví je to dokonce polovina konkurenčních společností, což odpovídá aktuálnímu zájmu těchto odvětví o pokračující rozvoj využívání technologie 3D tisku.

3D tisk ovlivní obchodní model společností
Více než dvě třetiny respondentů, kteří využívají nebo plánují využívat 3D tisk, předpokládá, že 3D tisk ovlivní jejich obchodní model. „V rámci leteckého průmyslu se 3D tisk již posunul od výroby jednoduchých ke komplexním dílům…více než 10 dílů v novém motoru ATP vyrobených aditivní výrobou snižuje hmotnost, zjednodušuje a urychluje design a výrobu, finálně zvyšuje výkon a odolnost. 3D tisk definitivně mění nejen podobu výrobního procesu, ale bude mít vliv na dodavatelský řetězec celého odvětví,“ říká Daniel Hrnčíř, ředitel výrobního závodu GE Aviation Czech.
Technologie 3D tisku by již mohla být v českém výrobním prostředí ještě rozšířenější, firmám ale často chybí potřebné know-how. Respondenti, kteří již 3D tisk využívají či se ho chystají využít v příštích pěti letech, považují za hlavní překážky implementace 3D tisku právě nedostatek know-how (38 %), technologické překážky / nevhodný materiál (35 %), vysoké investice (28 %) a vysoké provozní náklady (20 %). České firmy tak při implementaci 3D tisku bojují s podobnými překážkami jako společnosti z globálního průzkumu EY.

Materiály pro tisk
Tiskne se zejména z polymerů / plastů, do pěti let lze očekávat výrazný nárůst tisku z kovu. Nejrozšířenějším materiálem při výrobě produktů prostřednictvím 3D tisku jsou v současné době polymery / plasty. Z firem, které nyní 3D tisk technologie aktivně využívají, tiskne z plastů / polymerů 8 z 10 společností a tisk z kovů využívá pětina podniků (21 %). Více než dvě třetiny společností, které 3D tisk již aktivně využívají nebo tuto technologii využívat plánují, chtějí do pěti let tisknout díly z kovu. Vývoj kovových materiálů vhodných pro 3D tisk s velkou pravděpodobností přispěje k masivnějšímu rozšíření technologií 3D tisku v české výrobní praxi. Tak jak tomu je již nyní v Německu.

Možnosti 3D tisku kovových dílů nejsou v českých firmách stále doceněny. Jedním z faktorů je zejména nedostatečné povědomí o možnostech 3D tisku mezi technickými pracovníky,“ říká Jan Burian, senior manažer podnikového poradenství společnosti EY a odborník na oblast Průmyslu 4.0 a dodává: „Přesto již nyní více než dvě třetiny výrobních společností, které 3D tisk aktivně využívají nebo tuto technologii využívat plánují, chtějí do pěti let tisknout díly z kovu, jež se dají využít například na náhradní díly.“

Ve velkosériové výrobě, zejména v automobilovém průmyslu, kde by se do budoucna dobře uplatnila i technologie tisku kovových dílů, je současným limitem především rychlost samotného tisku, která nemůže taktu v řádech sekund zatím konkurovat výrobě sériovými nástroji,“ vysvětluje Jan Burian z EY.

Firmy preferují vlastní tiskárny
Průmyslový 3D tisk se aktuálně začíná krásně doplňovat s hobby a polo-profesionálními 3D tiskárnami. Firmy často mají drahé technologie, ale je problém, aby se k nim všichni zaměstnanci dostali. Nový trend je mít relativně levnou 3D tiskárnu na stole každého vývojáře na sžití se s technologií a testy konceptů, finální prototyp se pak tiskne na průmyslovém stroji,“ doplňuje Josef Průša, CEO & Founder PRUSA3D.

Podle studie „3D tisk v českém výrobním prostředí“ – ke stažení zde (pdf, 859 kb)
Ilustrační foto: Prusa 3D