Komunikace ve stavebnictví – jak ji vylepšit?
Na každém stavebním projektu se podílí desítky nebo stovky pracovníků z různých týmů i firem. Hladká komunikace a přenos informací se tak stávají pořádnou výzvou. Jak v rámci celého projektu tuto výzvu zvládnout, komunikaci zefektivnit a předejít zbytečným problémům?
Komunikace ve stavebnictví – jak ji vylepšit?
Na každém stavebním projektu se podílí desítky nebo stovky pracovníků z různých týmů i firem. Hladká komunikace a přenos informací se tak stávají pořádnou výzvou. Jak v rámci celého projektu tuto výzvu zvládnout, komunikaci zefektivnit a předejít zbytečným problémům?
Špatná komunikace vede k řadě problémů
Představte si, že jste stavbyvedoucí a dohlížíte na výstavbu skladu. Jeden z dodavatelů poukáže na to, že podle plánu má elektrické vedení procházet ventilačním potrubím. To se vám ale nezdá, a tak napíšete e-mail architektovi. Ten vám po 48 hodinách odpoví, ale jeho odpověď je nejasná. Co teď? Tlačí vás termín, a tak se musíte i přes nepřesné informace rozhodnout. Nezbývá vám tedy než doufat, že vaše rozhodnutí nebude mít negativní dopad na celý projekt.
Podobné situace jsou realitou většiny stavebních projektů. Není proto divu, že právě neefektivní komunikace a nedostatečný přístup k informacím vedou k:
- četným chybám a nutnosti přestavět některé části objektu,
- zdržení celkové výstavby,
- výraznému zvýšení nákladů,
- vystavení pracovníků nebezpečným situacím.
Jaké jsou hlavní komunikační překážky
Správná a efektivní komunikace vyžaduje, aby se informace přenášely rychle a především aby jim příjemce opravdu porozuměl. Zní to jednoduše. Které hlavní překážky tomu tedy brání?
- Množství zúčastněných stran – do každého projektu je zapojeno mnoho lidí z různých oborů. Typicky klient, architekt, hlavní dodavatel, několik subdodavatelů, stavbyvedoucí, úředník místní správy a další.
- Jazyk – i když třeba nespolupracujete se zahraniční firmou, stále mají jednotlivé obory svůj vlastní systém odborných nebo slangových výrazů, což může vést k nedorozuměním.
- Neefektivní komunikační nástroje – pokud k přenosu informací používáte více platforem od papírové dokumentace a e-mailu přes telefonní hovory, důležité informace se velmi snadno ztratí.
Význam komunikace ve stavebnictví je tak více než jasný. Naštěstí existují možnosti, jak tuto výzvu zvládnout a zpřehlednit komunikační proces napříč celým projektem.
3 způsoby, jak komunikaci vylepšit
Pokud jste ve svých projektech zaznamenali komunikační problémy, zkuste zavést následující opatření, která je pomohou eliminovat.
- Definujte jasný tok komunikace
Často se stává, že u stavebních projektů není jasné, kdo by s kým měl řešit nastalé problémy. To může jednoduše vést k tomu, že klíčoví účastníci budou v komunikaci opomenuti. Jasný tok komunikace znamená, že každý ví, na koho se má obrátit a koho musí informovat.
Bez ohledu na to, který komunikační tok se rozhodnete nastavit, měl by být všem stranám jasně vysvětlen a také zapsán do smluv. Můžete ho také znázornit graficky a sdílet se všemi účastníky projektu.
- Centralizujte tok informací
Komunikace v rámci projektu se zpravidla odehrává na několika komunikačních kanálech, což ale významně zvyšuje pravděpodobnost ztráty informací a vzniku nedorozumění.
Řešením tohoto problému může být BIM (building information modeling). 3D model nese veškeré informace o stavbě po celou dobu jejího života. Významně tak usnadňuje přístup k veškerým informacím. Softwary pro stavebnictví od Autodesk zahrnují také BIM Collaboration , která umožňuje využívat cloudové online služby. Účastníci projektu tak mohou jednoduše sdílet, komentovat a revidovat veškeré soubory.
Není to ale pouze efektivita komunikace, kterou BIM vyniká.
Pro usnadnění spolupráce doporučujeme vyzkoušet aplikaci AEC Collection, která kombinuje výhody nástrojů BIM a CAD pro všechny profese podílející se na stavebním projektu.