portál uživatelů
softwarů Autodesk

Modernizace projektování pomocí Autodesk Architectural Desktop 2004, 3. díl

Strojírenství

Novinky a vylepšení u objektů a v modelování Vizuálně nejvíce jsou vidět vylepšení v pracovním prostředí a ovládání objektů, ale novinek v modelování a jejich vlastnostech je také mnoho. Změ…

Modernizace projektování pomocí Autodesk Architectural Desktop 2004, 3. díl

Novinky a vylepšení u objektů a v modelování

Vizuálně nejvíce jsou vidět vylepšení v pracovním prostředí a ovládání objektů, ale novinek v modelování a jejich vlastnostech je také mnoho. Změny u objektů souvisí i s dříve popisovanými nástroji, jako jsou nové uzly a možnosti jejich změn, editace na místě a kóty na místě. Přesto je u objektů v ADT 2004 plno věcí, které nemusí být stěžejním vylepšením, ale uživateli usnadní významně práci nebo dovolí věci, které dříve nešly provést. Pojďme projít tyto někdy i drobnosti po jednotlivých objektech.

Objemové prvky (Mass)

Hmotové prvky jsou především brány jako objekty, které se používají v hmotových studiích, koncepčních návrzích apod. To je ale škoda, protože tyto prvky je výborné využívat v libovolné části projektu, jako součást objektů, při vytváření bloků atd. Jsou to totiž obecné modelovací objekty, ale na rozdíl od standardních AutoCADových jsou to stavební objekty, což souvisí především s jejich správným zobrazením ve stavebních projektech.

Hmotové prvky byly v ADT2004 významně vylepšeny a objevily se nové možnosti, jak s nimi pracovat a kde je využívat.

Nové možnosti modelování

Objemové prvky lze nyní lépe upravovat. Mají nové uzly, jejiž pomocí se dají měnit jednotlivé plochy, hrany nebo vrcholy. Uzly mají i své podvolby, takže se dá volit, jaká editace se provede. Hmotové prvky se dají rozdělit, oříznout, jejich plochy se dají dělit atd.

Novou možností jsou booleanovské operace s hmotovými prvky, takže není potřeba dělat objemové skupiny, pokud chcete prvky sloučit nebo vzájemně odečíst.

Novým nástrojem mezi objemovými prvky je pokrytí (Drape), tedy prvek vzniklý z potažení křivek plochou (hmotou). Nejčastějším využitím je vytváření terénu, kdy se z vrstevnic vytvoří model představující terén. Tento vytvořený objemový prvek není plochou, ale hmotou od vrstevnic do určité hloubky definované uživatelem při vytváření. Protože to je stejný prvek jako jiné objemové prvky, tak se dá do něj vytvářet základová jáma, připojovat násypy apod.

Všechny tyto modelovací změny umožňují objemové prvky daleko více využívat při libovolném projektu. Spolu s jejich novými možnostmi zobrazení (viz dále) dávají daleko větší volnost v projektu a těm, kteří nemají zkušenosti v obecném modelování v AutoCADu, přinášejí jednodušší modelování složitých věcí.

Převody objemových prvků

Objemové prvky lze převádět na stěny nebo naopak lze jiný objekt ADT (například stěnu, okno, dveře…) převést na objemové prvky. Pokud vytváříte atypickou stěnu (například při rekonstrukcích není žádná stěna rovná a svislá), tak pomocí objemových prvků vytvoříte takový tvar, který stěnu nejlépe vystihuje a pak tento výsledný prvek převedete na stěnu. Výsledkem je stěna s přiřazenou úpravou tělesa.

Jakýkoliv prvek ADT (včetně objemového) lze nyní převést na 3D tělesa (ACIS Solid) AutoCADu. Tato funkce „Nástroj převodu 3D těles“ je k nalezení v katalogu základních nástrojů ADT (v prohlížení obsahu) a převede všechny vybrané AEC objekty na standardní tělesa. Využití je především tam, kde potřebujete mít hmotu v obecném tvaru, která se dá vyexportovat do jiných aplikací (například pro vizualizaci).

Styly hmotových prvků a jejich zobrazení

Hmotové prvky mají nově přiřazený styl, takže se dá definovat různé zobrazení prvků, jejich šrafování atd. Hmotovým prvkům se dají přiřadit i nové vlastnosti jako jsou materiály a klasifikace, které se budou popisovat v dalších pokračování novinek ADT 2004. Zobrazení hmotového prvku nemusí být pouze dle stylu, ale lze vlastnosti i přepsat pro každý prvek zvlášť.

Hmotovému prvku se dá nyní nastavit jiné zobrazení nad a pod rovinou řezu.

Stěny

Jak již bylo na příkladech vysvětleno, tak u stěn se významně zjednodušilo jejich ovádání a úpravy pomocí nových uzlů, kót na místě a editace na místě. Především editace na místě zjednodušuje úpravy stěny jako jsou zakončení, profily tažení, úpravy půdorysu atd., protože uživatel ihned vidí, jakou změnu provádí. Pro běžné operace napojení dvou stěn do rohu nebo „T“, má uživatel k dispozici nové příkazy na pravém tlačítku myši.

Zobrazení obloukové stěny nyní není po segmentech, takže prezentace ve 3D, skrytých hranách apod. neobsahuje nadbytečné čáry. Toto platí i pro další oblé typy AEC prvků.

Definice stěn, jejich stylů, je také upravena, aby zadávání bylo jednodušší a přehlednější. Záložky pro zadávání komponent a zakončení ihned uživateli zobrazí, jak stěna bude vypadat a dialog pro zadávání je mnohem ituitivnější.

Lze automaticky počítat odsazení stěny při zadávání jednotlivých komponent a pro práci s komponenty stěny exituje nový dialog „Prohlížeč komponent stěny“, jehož pomocí lze přenášet komponenty z jednoho stylu do druhého.

U stěn se dá ve stylu nastavit jiná řezná rovina než je globální výška řezu. O této celkové výšce řezu pro reprezentaci zobrazení si povíme dále.

Zakončení stěny

Zakončení stěny na koncích nebo u otvorů bylo přepracováno a ve stylu nyní lze nastavit jiná zakončení pro okno, dveře, otvor nebo okenní sestavu. Dále u jednotlivých typů otvorů lze přesně nastavit, jaké zakončení bude na každé straně, v nadpraží a parapetu. Tyto úpravy se projeví i ve 3D zobrazení (pokud se toto zobrazení zapne).

 

Začištění stěn

Celý algoritmus začištění stěn je nový, takže je mnohem spolehlivější a výsledky jsou takové jaké očekáváte. Řešení začištění stěn se dá zapnout i pro externí reference, takže pokud k připojené části projektu jako externí referenci budete připojovat stěny, provede se začištění těchto nových stěn se stěnami v externí referenci.

Pokud je poloměr začištění zobrazen v půdorysu, objeví se nový uzel (grip), který umožní přímou úpravu poloměru myší nebo přes zadání přesné hodnoty. U začištění se dá nově volit i zda se řeší dle zarovnání stěny nebo podle osy stěny.

Otvory

U všech typů otvorů – oken, dveří, okeních sestav nebo prázdných otvorů – je zjednodušeno jejich ovládání a editace pomocí nových uzlů, kót na místě a editace na místě. Kromě těchto vylepšení je přidána možnost nastavení parametrů zobrazování prvků otvorů pod a nad rovinou řezu. Toto muselo být v předchozích verzích ADT pro požadavky české normy řešeno přes české rozšíření (DT+), nyní lze nastavit i v anglickém ADT.

Okna

Přibyly některé nové typy oken a také nové typy mřížek. Definici mřížek je nyní možné spojit do všech zobrazení, takže je zadáváte pouze jednou.

Vlastnost, které je dobrá především pro výkazy je to, že standardní velikosti definované ve stylu okna, mohou mít své názvy.

Dveře

V ADT2004 jsou nové typy dveří (dva nové typy skládacích dveří a spojovací dveře) a také se dá standardním rozměrům nastavit jejich název.

Dveřím lze nyní nově také přidávat mřížky a tyto mřížky mají stejné parametry a možnosti jako u oken.