Modernizace projektování pomocí Autodesk Architectural Desktop 2004, 4. díl
Okenní sestavy a obvodové pláště Okenní sestavy a obvodové pláště se poprvé objevily v předchozí verzi ADT. Jejich vylepšení jsou opět především zaměřeny na snadné úpravy a jejich editace na míst…
Okenní sestavy a obvodové pláště
Okenní sestavy a obvodové pláště se poprvé objevily v předchozí verzi ADT. Jejich vylepšení jsou opět především zaměřeny na snadné úpravy a jejich editace na místě. Při vybrání okenní sestavy nebo obvodového pláště, se dají měnit přímo v projektu rozměry buněk. Tato změna je buď možná přes uzly a kóty na místě nebo pomocí dialogu. Veškeré změny lze zpátky uložit do stylu nebo vytvořit styl nový.
Lze také měnit dělení buněk osnovy okenní sestavy nebo obvodového pláště pomocí nových uzlů na přidávání nebo ubírání jednotlivých příček/čar.
Všude, kde se používá profil (například u příček a rámů), lze pomocí editace profilu na místě měnit tvar těchto prvků.
Z obecnějších změn, které jsou výhodné pro projektování pomocí těchto objektů je podpora globální řezné roviny a možnosti nastavení individuálních řezných rovin. Především v případě obvodových plášťů probíhajících přes více podlaží se pak obvodový plášť správně zobrazuje v půdorysu v každém podlaží.
U okenních sestav je připojena nová reprezentace – parapet – tedy stejná jako je u oken, takže zobrazení těchto prvků lze správně nastavit i pro české normy.
Schodiště
Návrh schodiště v ADT je velice flexibilní a umožňuje snadněji vytvořit schody prakticky libovolného tvaru. Ramena a podesty schodiště lze upravovat samostatně a vytvářet nepravidelné schody nebo podesty se zkosenými a zakřivenými tvary. Schodiště byla vylepšena, aby zobrazovala více podrobností v detailech a lépe spolupracovala s dalšími objekty.
Nová paleta Vlastnosti v případě schodiště jednodušeji dovoluje zadat potřebné parametry. Již nemusíte do několika vnořených dialogů, ale vše je okamžitě k dispozici.
Schody lze lépe editovat pomocí uzlů. Uzly mají své podvolby a naznačují uživateli, co se s jakým uzlem dá měnit. Přibyla například možnost posunovat výstupní čáru a tím měnit místo výpočtu schodů.
Nové parametry a zobrazení schodů
Reprezentace zobrazení byly rozšířeny z důvodu nových parametrů u schodů. Je zde například možnost zobrazit tzv. vůli, tj. objem schodiště včetně podchodné výšky a případné boční vůle. Tento „objem“ schodiště se pak využívá i při řešení kolizí se stropem nebo stěnami.
Praktickou novou vlastností je to, že v případě chybného zadání schodiště se zobrazí varovné značky, ale chybně zadané schodiště se zobrazí. Výsledkem je, že se dá lépe nalézt chyba.
Schodišti lze nyní nastavit čím je zakončeno. Ukončit schodiště můžete na podstupnici, stupni a nebo podestě.
Schodnice můžete nyní definovat pomocí 4 typů – Sedlová, Krytá, Desková a Rampa. V případě rampy se schody „zaplní“ a ve 3D je zobrazena šikmá deska, tj. využití je u nájezdových ramp, parkovišť apod.
Styl točení
Novinkou u schodišť je možnost řídit točení schodů pomocí stylu. Toto točení lze buď řešit standardně jako v ADT3/3.3, tedy točení schodů se pravidelně rozdělí po celé délce nebo praktičtěji pomocí bodu otočení (typ Jeden bod).
Bod točení je možné nastavit pomocí nového uzlu, kdy při prvním zvolení se objeví dialog pro zadání příslušného stylu točení.
Poslední možností je točení manuální, tzn. že každý schod je možné řešit samostatně
Neomezené možnosti vytváření
Schodiště je možné vytvářet přes více pater, protože ramena se nyní mohou navzájem křížit. Podobně točité schodiště se může zadat s úhlem větším než 360 stupňů.
Schodiště je možné přikotvit k podestě. Tato vazba schodiště k podestě jiného schodiště se drží při úpravách a to ne jenom při posunech, ale i při změnách parametrů schodiště
Zábradlí
U zábradlí jsou opět novinky zaměřeny na jejich snadnější úpravy. Pomocí editace na místě lze rychle přidat profil madel nebo stojek zábradlí a pomocí nových uzlů dělat u zábradlí další změny.
Z novinek u parametrů zábradlí je potřeba zmínit možnost protažení stojek pod úroveň podlahy (schodiště), podrobnější nastavení dolního madla a některé detailnější možnosti nastavení komponent madel.
Zábradlí lze nyní také připojovat k jakémukoliv AEC objektu. Přímo v menu pravého tlačítka myši naleznete funkci pro připojení zábradlí buď ke schodišti nebo k libovolnému jinému objektu.
Konstrukční sloupové osnovy (Column Grids)
Sloupové osnovy slouží k lepšímu dělení a organizaci vašeho projektu. Osnovy mohou být pravidelné nebo nepravidelné a v ADT2004 máte daleko lepší řízení těchto osnov a jejich editaci.
Lze vytvářet libovolný tvar osnovy, obdélníkové, radiální nebo komplexní, uživatelské z libovolné 2D skicy. Nové uzly osnovy vám dovolí snadněji provádět úpravy. AEC kóty lze nyní použít i na sloupové osnovy, takže při změnách rozvržení osnovy není potřeba kóty vytvářet znovu, protože AEC kóty se změní automaticky samy.
Konstrukční prvky
Pro vytváření konstrukční prvků se v ADT používají tři prvky – sloupy, trámy a vzpěry. Změny u těchto objektů opět souvisí s úpravami na místě a novými uzly. Pomocí úprav na místě lze lépe definovat a upravovat roviny oříznutí.
Novým nástrojem pro vytváření stylu konstrukčních prvků je „Průvodce stylem konstrukčního prvku“, který vám umožní ve třech krocích vytvořit tvar běžných typů a nastavit jejich rozměry. Možnosti vytváření profilu konstrukčního prvku z katalogu nebo z 2D skici jsou nadále dostupné i v ADT2004.
Ostatní objekty
I u ostatních objektů, které nebyly podrobněji popisovány v předchozích odstavcích, nastaly změny související především s jejich snazším ovládáním a úpravám. Přibyly nové uzly a jejich podvolby, tam kde se používají profily je lze přidávat a editovat na místě (například hrany desek a střešních desek).
U všech objektů se v ADT 2004 objevily novinky zaměřené na prezentaci objektů v dokumentaci, modelu a výkazech. O těchto novinkách si povíme v následujících částech.