portál uživatelů
softwarů Autodesk

6 trendů, které ovlivní budoucnost automobilového průmyslu

Strojírenství   |   Inovace

6 trendů, které ovlivní budoucnost automobilového průmyslu

Od elektrifikace přes konektivitu až po virtuální realitu. Objevte šest klíčových trendů, které v budoucnu ovládnou automobilový průmysl.

 

Jednou ročně se odborníci z automobilového průmyslu setkávají na Automotive Innovation Forum společnosti Autodesk. Návrháři a konstruktéři zde společně stanovují směr, jak mohou vypadat auta budoucnosti. Lídři automobilového průmyslu hovořili na fóru o šesti nejdůležitějších trendech, které budou toto odvětví formovat.

 

 

Elektrifikace šetří přírodu a nabízí nové možnosti designu

 

Elektrifikace automobilů zaznamenala v posledních letech výrazný rozmach a nepochybně zůstane jedním z nejvýznamnějších trendů. Stále více výrobců investuje do vývoje elektrických vozidel, aby uspokojily rostoucí poptávku po řešení šetrném k životnímu prostředí.

Elektrifikací je míněno zavádění nízkoemisních technologií do konvenčních automobilů, a to za pomoci elektrických komponent. Možností existuje hned několik:

  • start-stop systém, díky němuž je možné delší dobu stát v klidu bez nastartovaného motoru,
  • mild-hybridy, s nimiž lze delší dobu tzv. „plachtit“ (bez zapnutého motoru),
  • klasické hybridy,
  • plug-in verze doplňující větší baterii a umožňující delší dojezd,
  • elektromobily.

Na poslední verzi, tedy na zcela elektrický pohon, plánují v dohledné době přejít General Motors, Volvo, Jaguar Land Rover a Aston Martin. VW investuje do konce roku 2023 více než 30 miliard eur do téměř 70 e-modelů, které uvede na trh v průběhu příštích 10 let.

Vzhledem k tomu, že klimatologické změny přiměly výrobce automobilů přicházet s novými technologiemi pohonu, předpokládá se, že do roku 2030 bude na celém světě existovat 116 milionů elektrických vozidel. To je desetinásobný nárůst ve srovnání s rokem 2020.

Kromě pozitivního dopadu na naši planetu mají elektromobily také další výhodu. Dávají konstruktérům volnější ruku k realizaci jejich nápadů. Elektrické superauto Pininfarina Battista je toho zářným příkladem.

„Elektrický pohon nám dává neuvěřitelnou svobodu v designu,“ říká ředitel společnosti Francesco Cundari. „Nízko posazené vedení baterie ve tvaru T uvnitř vozu ponechává dostatek prostoru pro design a umožňuje minimalistickým designovým liniím procházet celým podvozkem, bez přerušení kabelovými svazky.“

 

 

Autonomní řízení poskytne dokonalý zážitek

Automobilky a technologické společnosti masivně investují také do vývoje samořiditelných aut.

  • Německá vláda v současnosti financuje více než tucet pilotních projektů autonomního řízení.
  • Ve Spojených státech více než 80 společností testuje celkem 1 400 samořídících vozů.
  • V Pekingu vyvíjejí společnosti Pony.ai a Baidu taxíky bez řidiče.

Předpokládá se, že autonomní vozidla budou do roku 2030 tvořit jednu desetinu silničního provozu. Díky použití senzorů, umělé inteligence a strojového učení budou vozidla schopna samostatně řešit složité dopravní situace.

 

V současné době existuje 5 stupňů autonomního řízení:

  1. Vozidla s úrovní 1 zcela spoléhají na řidiče. Disponují pouze jedou funkcí, např. tempomatem nebo asistencí při parkování.              
  2. Hlavní roli stále hraje řidič, ale vozidla jsou schopna např. na dálnici jet de facto samy. Automatický systém v takové situaci přebírá plnou kontrolu nad vozidlem (adaptivní tempomat, samostatné parkování).                                                                        
  3. Řidič se dostává do pozadí a do popředí se posouvají systémy zajišťující bezpečnou jízdu. Vozidla třetí úrovně stále vyžadují přítomnost a dohled člověka, řidič musí zůstat ve střehu a být připraven kdykoli převzít řízení.                                              
  4. Vůz se čtvrtou úrovní autonomie nevyžaduje po řidiči žádné zásahy, respektive na palubě ani nemusí být přítomen nikdo, kdo by zastával tuto roli.                                                                                                                                                                                 
  5. Vozidla páté úrovně vůbec nevyžadují lidskou pozornost a osoba sedící na sedadle řidiče se dostává do role pasažéra.

 

Italská designérská společnost Italdesign na fóru ukázala, jak by mohla vypadat budoucnost s autonomními vozy. Auto bez řidiče Climb-E vozí cestující z místa na místo a díky zábavnímu programu uvnitř je jízda příjemným zážitkem.

Takové koncepty mohou spotřebitelům znít abstraktně, takže výrobci automobilů používají virtuální realitu a simulační softwary, aby zákazníky a zúčastněné strany přesvědčili.

„Tato technologie je pro nás základním nástrojem k implementaci inovací, jako je Climb-E,“ říká Joaquin Garcia, vedoucí designu společnosti Italdesign.

 

 

Rozšířená realita umožňuje být efektivnější, šetří čas i peníze

Virtuální (VR), rozšířenou (AR) a smíšenou realitu (MR), společně označované jako rozšířená realita XR, používají výrobci automobilů stále častěji. Díky tomu mohou týmy navrhovat prototypy z libovolného místa. Šetří tak materiál, čas i peníze.

Technologie VR dokáže ušetřit mnoho týdnů práce při stavbě prototypu. Pomocí digitálního modelu lze rychle měnit detaily bez dodatečných nákladů. Robert Dyhringer, vedoucí projektu ve VR Centru Mercedes-Benz Van Group potvrzuje: Nedávná kontrola VR nám trvala dva dny. Konvenční prototypování by trvalo celé čtyři týdny.

 

Konektivita usnadní a zpříjemní cestování

Připojením vozidel k internetu může vozidlo komunikovat se svým okolím. V důsledku toho musí výrobci automobilů stále více přemýšlet jako softwarové společnosti.

Díky integraci informačních a zábavních systémů, asistenčních funkcí pro řidiče a bezdrátové komunikace mohou vozy komunikovat:

  • s jinými vozidly,
  • systémy řízení dopravy
  • a cloudovými službami.

To umožňuje personalizované služby, dopravní data v reálném čase a integraci technologií chytré domácnosti. Rozšiřuje také cílovou skupinu výrobců automobilů. V centru pozornosti už není řidič, ale všichni cestující. Ať už karaoke párty, nebo čtecí koutky, budoucí zákazníci se budou chtít ve svých autech digitálně bavit.

Konstruktéři automobilů také využívají výhody síťové práce. V budoucnu budou na efektivním navrhování automobiloví designéři spolupracovat výhradně v cloudu. Hluboké softwarové znalosti se tak stanou klíčovou kompetencí.

 

 

Integrované plánování gigafactory pro rychlejší výsledky

„Klimatické změny neumožňují mít zdlouhavé plánovací procesy. Musíme být rychlejší a efektivnější,“ říká Axel Save, technický manažer rozvržení továren a modelování ve společnosti Northvol, jehož tým staví jednu z gigatováren na baterie pro elektromobily.

Stejně jako Porsche nebo e.GO spoléhá Northvolt na integrované plánování továrny, aby digitálně reprezentovalo všechny detaily továrny v modelu centrálního informačního modelování budovy (BIM).

Středem modelu je samotná budova. Obsahuje digitální reprezentaci všech činností, od robota až po výrobní linku. V tomto modelu se sejdou všechny strany zapojené do stavby:

  • architekti,
  • projektanti,
  • dodavatelé,
  • montážní experti,
  • specialisté na požární ochranu
  • a další úřady.

Jejich návrhy, data a informace jsou všechny propojené, včetně nákladů, materiálů a rozloze oblasti. Procesy koordinace a změn probíhají v centrálním modelu, což zvyšuje efektivitu a šetří čas.

Díky integrovanému plánování továren se všichni, kdo se podílejí na konstrukci, spojí v cloudu, aby navrhli továrny budoucnosti.

 

Umělá inteligence přinese nové nápady

Umělá inteligence (AI) je stále ještě v plenkách, ale nebude to dlouho trvat a obrátí trh vzhůru nohama, říká Ehab Kaoud, bývalý hlavní designér exteriéru nákladních vozidel a SUV ve Fordu a mimořádný profesor dopravního plánování na College for Creative Studies. Kaoud s AI již experimentuje, aby získal inspiraci pro své automobilové návrhy.

Umělá inteligence může vytvářet návrhy, které by lidské designéry nenapadly. Totéž platí pro generativní design založený na umělé inteligenci. S pomocí algoritmů může AI vytvořit tisíce návrhů na základě předem definovaných parametrů. Designer poté zkoumá alternativy a návrh dolaďuje. Toyota například použila tuto technologii k návrhu rámu pro lehčí a udržitelnější autosedačku.

 

Držte krok s dobou

Uvedené trendy výrazně změní způsob práce designérů, inženýrů a výrobců automobilů. Bude však potřeba správné komunikace ze strany vedení, aby pracovní síly bez problémů přešly na cestu k převratným změnám. Management změn bude jeden z nejdůležitějších kroků, další pak bude spočívat ve správných softwarových řešeních. Poraďte se s odborníky včas, ať nejste pozadu za konkurencí.