portál uživatelů
softwarů Autodesk

Nástroje rozvržení a ukotvení

V ADT naleznete nástroje pro definici tzv. rozvržení a ukotvení objektů. Tyto funkce jsou v ADT od jeho počátků (určitě od verze 2, verze 1 se na našem trhu neprodávala). Přestože to nejsou nové nástr…

Nástroje rozvržení a ukotvení

V ADT naleznete nástroje pro definici tzv. rozvržení a ukotvení objektů. Tyto funkce jsou v ADT od jeho počátků (určitě od verze 2, verze 1 se na našem trhu neprodávala). Přestože to nejsou nové nástroje, tak se moc nepoužívají, ale hlavně o nich nikdo moc neví. Jsou to funkce, které dovolí svázat dva nebo více objektů dohromady, takže např. posunem jednoho se posune i další.

Nástroje rozvržení
Obecně se dá říci, že to jsou pomocné prvky do jejichž uzlů lze ukotvit nějaké jiné objekty. Můžete použít tři typy:

  • Křivkové rozvržení (Layout curve)
  • 2D osnova (Layout Grid 2D)
  • 3D osnovu (Layout Volume 3D)

2D osnova je podobná jako osnova sloupů. 3D osnova je totéž, ale v prostoru.
Křivkové rozvržení je trochu odlišné v tom, že se připojuje k nějaké křivce. Křivkou může být opravdu nějaká 2D čára, ale také libovolný objekt – stěna, zábradlí, atd.

 

Ukotvení

Nástroje ukotvení jsou funkce, které připojí jeden objekt ke druhému a tyto prvky se pak navzájem drží jeden druhého. Ukotvení se nejčastěji používá s nástroji rozvržení, ale některé umožňují i propojení dvou objektů samostatně. Ukotvení vlastně uživatel v ADT využívá při práci běžně, protože okno je ukotveno do stěny, zábradlí je ukotveno ke schodišti atd.

V ADT naleznete následující nástroje ukotvení:

  • Křivkové ukotvení (Curve Anchor) – připojení objektů k základní křivce jiného objektu, Křivkou může být čára, oblouk, objemový prvek, střecha, stěna, zábradlí apod. Například křivkou u stěny je čára zarovnání stěny (vlevo, vpravo, základní čára nebo střed), podle toho jak byla stěna vytvořena.

    Nejčastější využití je při ukotvení jednoho (AEC) objektu ke druhému.

  • Odkazové ukotvení (Leader Anchor) – připojení objektů k uzlům křivkových rozvržení nebo osnov pomocí odkazu. Je to jako byste dávali popis s odkazem na určité místo, tady je objekt spojen s uzlem pomocí odkazu, je v určité vzdálenosti, můžete s ním posunovat, ale stále se rozvržení drží, tzn. že například při posunu osnovy se posunou i připojené objekty.
  • Uzlové ukotvení (Node Anchor) – totéž jako v předchozím případě, ale objekty se připojují přímo do uzlů rozvržení nebo osnov.
  • Buňkové ukotvení (Cell Anchor) – připojení objektů do buněk 2D osnov (včetně sloupových osnov a osnov stropu) nebo 3D osnov. Objekt se implicitně připojí do středu buňky – polohu lze samozřejmě upravit.
  • Objemové ukotvení (Volume Anchor) – připojení objektů do objemu 3D osnovy. Prvek se implicitně připojí do středu 3D buněk (hranolů) osnovy.

    Při připojování do buněk nebo uzlů lze volit mezi připojením nebo kopírováním do všech uzlů/buněk.

    • Jeden prvek lze ukotvit pouze k jednomu dalšímu objektu, osnově nebo rozvržení. Každý prvek může mít pouze jednu kotvu.
    • K jednomu rozvržení nebo osnově lze přikotvit více různých objektů.
    • Okno, Dveře nebo Okenní sestava ve stěně jsou již přikotveny, takže další ukotvení již nelze použít. Nejde například okna ve stěně ukotvit na uzly křivky rozvržení podél stěny. Vazba okna na stěnu se pak zruší – nevytvoří se otvor.
    • Kotvení lze navazovat na sebe, tzn. připojí se jeden objekt k druhému a k připojenému se ukotví další objekt.

Nástroje ukotvení a rozvržení naleznete ADT 2004 v menu Projekt > Nástroje rozvržení a ukotvení (Design > Layout tools and Anchors). Pokud toto menu nemáte zapnuté, tak ho zapnete v menu Okno > Roletové nabídky (Window > Pulldowns).

Pokud chcete používat tyto příkazy z Palety nástrojů, tak si musíte nejprve tyto funkce do svého prostředí přenést z katalogu. Jsou v katalogu základních nástrojů ADT > Obecné nástroje > Parametrické rozvržení a ukotvení (ADT Stock Tool catalog > General Purpose Tool > Parametric Layout & Anchoring).

 

V ADT3/3.3 jsou tyto nástroje v menu Desktop > Nástroje rozvržení a Desktop > Ukotvení nebo na odpovídajících nástrojových paletách.

Příklad vytvoření křivkového rozvržení a připojení objektů do uzlů

Ukažme si na nějakém příkladu, jak nástroje rozvržení a ukotvení používat. Například chceme ke stěně připojit tři umyvadla, tak aby se stěny stále držela a jejich rozmístění podél stěny bylo pravidelné.

  • Umístěte si do projektu stěnu a požadovaný objekt (umyvadlo).

  • Zvolte funkci Projekt > Nástroje rozvržení a ukotvení > Přidat křivkové rozmístění (Design > Layout tools and Anchors >Add Layout Curve).
  • Vyberte stěnu.
  • Vyberte typ rozmístění uzlů – Ruční/Opakovat/rozteče Počtem (Manual/Repeat/Space evenly). Například chci 3 pravidelně, takže počtem – P (pozor je to P!). V anglickém ADT zvolte S.
  • Zadejte počáteční odsazení a koncové odsazení (tedy polohu prvního a posledního uzlu od konce stěny). Například 1000 mm pro obě hodnoty.
  • Zadejte počet uzlů, např. 3. U stěny se objeví 3 uzly (kroužky).

  • Zvolte funkci Projekt > Nástroje rozvržení a ukotvení > Uzlové ukotvení (Design > Layout tools and Anchors > Node Anchor).
  • Zvolte Kopírovat do každého uzlu (Copy to each node) – K. V anglickém ADT C.
  • Vyberte objekt (umyvadlo) a křivku rozmístění (uzly). Vždy se nejprve vybírá připojovaný objekt a pak objekt, kam se bude připojovat.

    Objekty se připojí k uzlům.

  • Pak vyberte připojené objekty (umyvadlo) a v jejich vlastnostech (Ukotvení) upravte polohu vzhledem k uzlům křivky rozmístění – natočení, posun v některé z os apod.

  • Pokud budete posunovat, otáčet nebo jinak měnit stěnu (např. délku), tak se připojené objekty stěny drží, otáčí se stěnou atd.

  • Výsledný soubor si můžete stáhnout zde (soubor byl vytvořen v českém ADT 2004).