Metodika výuky CAD technologií, 2. díl
Metodický plán výuky vychází z požadavku na maximální univerzálnost studia základů CAD technologií. Svou časovou dotací 30 hodin poskytuje čisté seznámení s podstatou CAD konstrukce pomocí 2D nebo 3D …
Metodický plán výuky vychází z požadavku na maximální univerzálnost studia základů CAD technologií. Svou časovou dotací 30 hodin poskytuje čisté seznámení s podstatou CAD konstrukce pomocí 2D nebo 3D aplikací. Lze jej optimalizovat podle oborové specifikace. Studium je doplněno hodinovou dotací pro samostatný projekt – vytvoření podkladu pro studium technické dokumentace pomocí CAD aplikace.
Začlenění volitelného modulu CAD do úrovně P SIPVZ
Číslo
Tematický celek
Téma
Hodin
1
Úvod, význam CA technologií
Přechod od technického kreslení ke zpracování výkresů pomocí CAD technologií. Objasnění základních pojmů CAD, CAM, CAE.
1
2
Rozdělení a způsob nasazení 2D a 3D CAD systémů
Způsoby využití 2D a 3D CAD systémů v návaznosti na praxi. Problematika výměny dat mezi jednotlivými systémy.
0,5
3
Základní vybavení pro provoz CAD technologií
Systémové požadavky pro 2D a 3D CAD systémy. Zařízení pro obsluhu počítače, ergonomie pracoviště.
0,5
4
Zásady pro tvorbu výkresové dokumentace ve 2D CAD systémech
Souřadné systémy, jednotky. Charakteristika šablony a prototypového výkresu, práce se soubory.
1
5
Tvorba výkresové dokumentace ve 2D
Kreslení a editace objektů nakreslených ve 2D. Šrafování, popis a kótování výkresů.
4,5
6
Bloky, atributy a externí reference
Práce s bloky a jejich využití u výkresu sestavení. Využití atributů pro tvorbu výkresových šablon, značek a výkresových rozpisek.
2
7
Využití 3D systémů
Možnosti nasazení parametrických a neparametrických 3D systémů v jednotlivých odvětvích průmyslu.
1
8
Zásady pro tvorbu modelů
Zobrazení a vizualizace prostorových objektů. Úpravy pohledů a jejich archivace. Druhy prostorových souřadných systémů a manipulace s nimi.
1
9
Modelování součástí
Využití načrtnutých a umístěných konstrukčních prvků při tvorbě součástí. Editace při tvorbě variant součástí.
1,5
10
Tvorba výkresové dokumentace z modelu
Princip provázanosti modelu s výkresovými pohledy. Vytvoření a editace pravoúhlých a axonometrických pohledů. Kótování a popis umístěných pohledů.
2
11
Modelování ploch
Charakteristika a možnosti nasazení ploch vytvořených v modeláři. Nástroje pro modelování a úpravu ploch.
1
12
Tvorba sestavení v modeláři
Základní zásady pro použití vzájemných vazeb součástí u typických sestavení. Nástroje pro analýzu sestavení.
2
13
Využití nadstaveb a modulů
Oborové nadstavby
Aplikační moduly
1
14
Metodika výuky CAD technologií na školách
Základní poznatky pro rychlé zvládnutí jednotlivých CA technologií žáky na školách.
1
15
Samostatný projekt
Příprava podkladů pro výuku a procvičování 2D nebo 3D CAD systémů na jednotlivých typech škol. Vytvoření pravidel pro hodnocení teoretických a praktických znalostí žáků.
10
16
Doporučujeme – exkurze
Návštěva konstrukčního pracoviště a seznámení s nasazením 2D a 3D CAD systémů v praxi. Výměna zkušeností při výuce a zaškolení na nové verze a typy software.
Celkem
30
Poznámka: Při realizaci školení doporučujeme jeho náplň směřovat podle využitého CAD systému buď do oblasti 2D konstrukce nebo 3D modelování včetně situování praktických ukázek a cvičení.
Studijní literatura
Velkou posilou pro studium problematiky je ucelená řada učebnic vytvořená ve spolupráci s nakladatelstvím Computer Press, která je systematicky využívána pro výuku a praxi od roku 1994. Možnosti technického kreslení, konstrukční práce ve všech technických oborech a průmyslového designu se posouvají s využitím aplikované počítačové grafiky na úroveň špičkových technických oborů. Celý projekt dnes zahrnuje kompletní řadu učebnic od základů technického kreslení a normalizace až po postupy vázané na počítačovou 2D a 3D grafiku. Právě tato úroveň rozpracovanosti celé oblasti nás vedla k myšlence vytvořit systematický rozbor výuky CAD technologií na střední škole a ten využít pro řešení vzdělávacího modulu P SIPVZ.