portál uživatelů
softwarů Autodesk

Metodika výuky CAD technologií, 3. díl

Pestrost a rozmanitost aplikací pro počítačové navrhování samozřejmě poskytuje celou řadu řešení výuky. Následující ukázky jsou věnovány ukázkovým řešením výuky na středních školách postavených na růz…

Metodika výuky CAD technologií, 3. díl

Pestrost a rozmanitost aplikací pro počítačové navrhování samozřejmě poskytuje celou řadu řešení výuky. Následující ukázky jsou věnovány ukázkovým řešením výuky na středních školách postavených na různých typech CAD aplikací.

Samozřejmě vždy musí být dodržen hlavní cíl – výuka aplikovaných informačních technologií, nikoli pouze software. Musí se vždy jednat o tvůrčí nástroj. Časové dotace vychází z dvouhodinové časové dotace ve dvou ročnících studia na středních odborných školách. Hlavním požadavkem pro výuku je vždy minimálně 60% podíl praktické činnosti na samostatných cvičeních. Jinak se prostě CAD nedá efektivně učit.

Výuka tvorby 2D konstrukční dokumentace

Studium je vhodné pro všechny technické obory na středních školách a odborných učilištích. Jedná se o naprostý základ přechodu z klasických metod konstruování k elektronické tvorbě výkresové dokumentace. Tuto osnovu můžete využít po modifikaci pro výuku základů 2D CAD systémů.

Číslo

Tematický celek

Téma

Hodin

1

CA technologie

Objasnění základních pojmů CA technologií. Rozdělení CA systémů. Základní druhy software a hardware pro aplikaci CAD programů, začlenění a náklady.

2

2

Význam CA technologií

Základní pravidla a ekonomická hlediska pro nasazení CA systémů. Náklady na jejich pořízení, zaškolení a návratnost investic.

2

3

Druhy grafických zobrazení na výpočetní technice

Rastrová a vektorová grafika. Transformace výkresové dokumentace mezi jednotlivými formáty.

2

4

Souřadné systémy

Druhy souřadných systémů pro 2D a 3D, absolutních, přírůstkových, pravoúhlých a pol. Práce se soubory, ukládání a založení nového výkresu, menu soubor.

4

5

AutoCAD

Zásady práce v AutoCADu, menu nastav, Typy a konstrukce objektů. Druhy čar.

4

6

Základy kreslení

Základy kreslení jednoduchých tvarů pomocí příkazů v menu kresli. Procvičení na příkladech.

6

7

Nastavení hladin

Zásady práce s hladinami při kreslení v AutoCADu, menu nastav, aktuální hladina. Typy čar, ,barvy a jejich význam pro vykreslení na plotteru.

2

8

Řízení obrazovky

Řízení obrazovky pomocí funkce ZOOM, menu zobraz. Posun obrazovky pomocí funkce PP.

2

9

Editační příkazy

Základní editační režimy (Ořež, Vymaž, Posun, Otoč, Překresli, Regen, atd.) Překreslení a regenerace.

6

10

Konstrukční příkazy, bloky

Konstrukce zaoblených a zkosených hran, šrafy. Konstrukce sražení a zaoblení. Šrafování, výběr šrafovacích vzorů. Práce s bloky.

4

11

Kótování

Oborově zaměřené metody kótování a tvorby značek.

6

12

Základy 3D konstrukce

Základní pojmy prostorového modelování.

6

13

Vizualizace a její význam

Fotorealistické zpracování ploch a základy Raytracingu Působení světla na povrchy těles.

4

14

Otevřená architektura a Internet

Význam otevřené architektury pro rozpracování problematiky profesně orientovaných nadstaveb.

4

15

Profesně orientovaná cvičení

Cvičení a samostatné práce postavené na samostatných projektech vypracovaných pomocí CAD systémů.

12

Celkem

66