portál uživatelů
softwarů Autodesk

Metodika výuky CAD technologií, 7. díl

Název vzdělávacího modulu: Počítačové navrhování a konstrukce Typ modulu:Volitelný modul úrovně P realizace SIPVZ Zařazení:Modul navazující na úroveň Z a základní modul P SIPVZ Řešená problematika:CA…

Metodika výuky CAD technologií, 7. díl

Název vzdělávacího modulu:

Počítačové navrhování a konstrukce

Typ modulu:
Volitelný modul úrovně P realizace SIPVZ

Zařazení:
Modul navazující na úroveň Z a základní modul P SIPVZ

Řešená problematika:
CAD technologie ve výuce, návaznost na technické kreslení a technické předměty, úzká provázanost znalostí se zkušenostmi z prosperující technické praxe.

O zaměření modulu CAD:
Páteř průmyslového navrhování je v posledních deseti letech postavena na zcela nových metodách s úzkou návazností na technologické řešení výroby a její automatizaci. Jedná se o komplexní nasazení aplikovaných informačních technologií. Obecně tyto aplikace nazýváme CA technologie. Výpočetní technika se tak stává precizním a nepostradatelným nástrojem pro tvořivou práci konstruktérů, projektantů a návrhářů, který navíc v úzkém spojení s mezinárodní sítí Internet poskytuje dynamicky fungující prostředí pro mezinárodní kooperaci.

Rozložení světového průmyslu navíc tyto metody řešení předvýrobních fází považuje za naprosto stěžejní. Veškerá dokumentace musí být primárně vytvořena v elektronické podobě a musí splňovat požadavky z hlediska průmyslových standardů a norem. Vzniká tak prostředí, kde svou podstatnou roli hraje nejen odbornost, ale také počítačová gramotnost v oblastech, které byly před řadou let pouze doménou leteckého průmyslu a kosmického výzkumu.  

Cíle vzdělávacího modulu:
Hlavním cílem modulu je naučit uchazeče chápat a používat průmyslovou grafiku (CAD) jako integrální celek tvůrčí činnosti ve výuce na základě dlouholetých zkušeností a spolupráce s prosperující průmyslovou praxí. Je zřejmé, že jedině tehdy má výpočetní technika efekt na zvýšení kvality a produktivity. Samozřejmostí musí být nejen vysoká úroveň znalostí vlastní technologie u pedagogických pracovníků a studentů, ale především chápání jejího významu pro nasazení v mezinárodní průmyslové praxi.

Ukázkové řešení:
Vzdělávací modul se opírá o tradici výuky CAD technologií na našich školách. V této oblasti bylo v uplynulých letech realizováno několik dlouhodobých projektů, které umožnily získat školám nejen potřebné vybavení, ale také znalosti a informace. Nejvýznamnější pozici v této oblasti má bezesporu Autodesk Academia. Jedná se o síť škol, které využívají pro výuku CAD aplikací v celé řadě oborových specializací.

Ucelená řada učebnic:
Velkou posilou pro studium problematiky je ucelená řada učebnic vytvořená ve spolupráci s nakladatelstvím Computer Press, která je systematicky využívána pro výuku a praxi od roku 1994. Možnosti technického kreslení, konstrukční práce ve všech technických oborech a průmyslového designu se posouvají s využitím aplikované počítačové grafiky na úroveň špičkových technických oborů. Celý projekt dnes zahrnuje kompletní řadu učebnic od základů technického kreslení a normalizace až po postupy vázané na počítačovou 2D a 3D grafiku. Právě tato úroveň rozpracovanosti celé oblasti nás vedla k myšlence vytvořit systematický rozbor výuky CAD technologií na střední škole a ten využít pro řešení vzdělávacího modulu P SIPVZ.

2D nebo 3D?

Je zásadní otázkou, kterým směrem ve výuce CAD technologií v současné době jít. Využití 2D nebo 3D technologií dnes není v jednotlivých oborech stoprocentní. Zde ponecháváme volbu na dané škole a oboru. Ve výuce modulu musí být pouze specifikovány a objasněny všechny teoretické problémy a podstatná praktická část modulu může být již směřována do oblasti 2D nebo 3D (viz dotazy).

Otevřenost software:
Řešení postavené na produktech Autodesku jsme samozřejmě zvolili jako ukázkové jak z hlediska dostupnosti aplikací, tak z hlediska metodiky výuky. Potřebné aplikace jsou dnes dostupné všem školám a výrazně přibližují výuku současné úrovni technické praxe. Ale i zde je pamatováno na otevřenost celého modulu jiným platformám a aplikacím. Pro studium můžete využít prakticky jakýkoli CAD software dostupný škole v podobě příslušných licencí, který splňuje metodické podmínky nasazení do výuky ve školství.