Autodesk Architectural Desktop 2005, 2. díl
IsolateTi co používají Autodesk VIZ nebo 3ds max tento nástroj znají, ostatní si ho rychle oblíbí. Představte si, že pracujete na rozsáhlém projektu a potřebujete nyní nějakou dobu pracovat pouze na u…
Isolate
Ti co používají Autodesk VIZ nebo 3ds max tento nástroj znají, ostatní si ho rychle oblíbí. Představte si, že pracujete na rozsáhlém projektu a potřebujete nyní nějakou dobu pracovat pouze na určité části. Zbytek vám překáží v práci, zakrývá vám část, kde chcete pracovat, špatně se prvky, na kterých chcete nyní pracovat vybírají atd.
Nyní si můžete prvek nebo prvky, na kterých chcete pracovat, vybrat a pomocí funkce Isolate, kterou naleznete v menu pravého tlačítka nebo ve stavové řádce, skrýt ostatní objekty (izolovat od ostatních objektů). Druhou možností, kterou tato funkce má, je opačný postup, tedy vybrané prvky skrýt a zbytek zůstane nadále vidět. Ikonka Isolate na stavové liště, se pokud jsou nějaké objekty izolovány, rozsvítí červeně.
Select Similar (Vybrat podobné)
Nová funkce, která vám umožní v projektu snadno vybrat shodné objekty, je funkce Select Similar. Tuto funkci naleznete v menu pravého tlačítka nebo v menu Edit. Stačí vybrat jeden objekt, jehož stejné kopie chcete vybrat v projektu a zvolit tuto funkci. V projektu se vám vyberou všechny stejné prvky.
Copy Style and Assign (Zkopírovat a přiřadit)
Funkce zrychlující práci, pokud chcete z upraveného objektu (například přes editací na místěupravené dveře) vytvořit nový styl a zároveň ho tomuto objektu přiřadit. To bylo dříve docela pracné, nyní pouze zadáte nový název stylu a můžete i případně upravit jeho další parametry.
Inspect Tool (Prohlídka)
Nová, rychlá a praktická funkce pro zjištění typu objektu, jeho hladinu, jaký má styl a popis. Naleznete ji mezi ikonkami palety Standard. Po jejím spuštění se stačí přiblížit k objektu ve výkresu a zobrazí se vám jeho typ, hladina, styl a popis. V případě standardních objektů AutoCADu pouze typ a hladina.
Face UCS (USS dle plochy)
Pokud pracujete se složitými 3D objekty, může se hodit nastavení uživatelského souřadného systému, který zjednoduší vytváření prvků a zadávání přesných souřadnic. V ADT 2005 je kromě standardních nástrojů na definici souřadného systému i nová funkce, umožňující nastavit souřadný systém dle zvolené plochy na objektu. Stačí se přiblížit k libovolné ploše na objektu a zadat počátek USS.
Nové ovládání objektů
Přímé manipulace s objekty se objevily již v ADT 2004, nyní se jejich možnosti dále rozšiřují a objevují se i u objektů, kde dříve nebyly dostupné.
Uzly
Nové možnosti práce s uzly je u těchto objektů:
Řezy a pohledy – dají se pomocí uzlů dynamicky upravovat vrcholy, délka, poloha a úseky řezu. U řezů se v 3D pohledu dá zapnout, zda se použije řez přes rozsah modelu nebo si přesně nastavit výšku.
Křivky rozvržení – přes uzly se dají přesně definovat polohy jednotlivých uzlů podle toho, jak je křivka definována. Buď přesně zadávat jejich odstupy, přidávat nebo ubírat uzly (pokud je definováno pravidelné rozmístění určitého počtu) apod.
Kamery – u kamer se nyní dají pomocí uzlů definovat všechny jejich parametry.
Stěny – pokud chcete posunout polohu stěny (uzel ve středu definující polohu), můžete si zvolit, zda se stěna pouze posune (jako v dřívějších verzích) nebo pomocí klávesy CTRL stěnu „natahovat“. Navazující stěny na stěnu, která se posunuje, se jí drží a příslušně se prodlouží nebo zkrátí.
Hmotové prvky, konstrukční prvky, obvodové pláště – pro přesun těchto objektů pomocí uzlů definujících jejich polohu, lze pomocí CTRL přepínat posun vzhledem k různým souřadným rovinám (XY, YZ a ZX).
Prostory – obsahují nový uzel, kterým se dá dynamicky definovat výška prostoru.
Úpravy na místě
Úpravy na místě, které se objevily v ADT 2004, významně usnadnily vytváření a editace profilů, dělení, půdorysných tvarů apod. přímo na objektu v projektu. Nemusí se tedy někde definovat například tvar profilu tažení stěny, pak ho ke stěně přiřadit a případné změny komplikovaně někde v jiných dialozích měnit.
Novinkou v ADT 2005 je možnost úprav na místě i ve vytvořeném řezu a několik usnadnění při definování profilu. Dalším vylepšením je úprava hran na místě. Pokud vyberete střed hrany úpravy, například profilu tažení stěny, tak si můžete zvolit, zda chcete hranu posunovat, přidat vrchol nebo převést na oblouk.
Options (Volby) prostředí ADT
V nastavení výkresu a celého ADT je také několik změn. V Tools > Options si můžete nastavit databáze detailů a keynotes, které se budou v ADT používat. Toto jsou globální databáze, pro projekt si můžete nastavit vlastní databáze.
Další změnou je usnadnění převodu schodišť z ADT 3/3.3. Po převodu se někdy stávalo, že se schodiště tvářilo jako nekorektní (značka chyby se objevila v půdorysu). Chyba nastávala ve výpočtovém pravidle, protože schody v ADT2004/2005 mají nové vlastnosti a parametry a ne vždy přepočet proběhl korektně. Nyní si můžete nastavit, jak striktně se pravidlo použije. Parametr Calculator limits je možné nastavit tak, aby se nedodržoval úplně 100% (volba Relaxed), dá se mu nějaká vůle, takže schody jsou převedeny korektně.